Berlingske Business

Undgå fyringer med efteruddannelse

Lad de ansatte blive efteruddannet, mens krisen raser. Det offentlige betaler en del af gildet.

I stedet for at gennemføre en fyringsrunde, fordi virksomheden har svært ved at klare sig i disse krisetider, giver det rigtig god mening at sende de ansatte på efteruddannelse. Sådan lyder rådet samstemmende fra Dansk Erhverv og HK Handel til virksomheder inden for handelsområdet.

Efteruddannelsen kan nemlig både afbøde økonomiske problemer her og nu, samtidig med at de ansatte får højnet deres kvalifikationer. Og som et ekstra incitament kan nævnes, at en række offentlige ordninger dækker en del af udgifterne til medarbejdernes efteruddannelse.

- Virksomhederne kan mindske medarbejderudgiften og dermed undgå at opsige medarbejdere, samtidig med, at medarbejderne opkvalificeres. Det opfordrer HK Handel og Dansk Erhverv nu i fællesskab arbejdsgiverne til at bruge i denne særlige situation, siger formand for HK Handel Jørgen Hoppe.

Reglerne for offentligt udbudt uddannelse giver virksomhed og medarbejder ret til at få lønrefusion fra medarbejderens a-kasse eller fra jobcenteret. Så for mange vil det være en rigtig god løsning at benytte, nu da ordrebøgerne står halvtomme.

Vi får mange henvendelser fra branchen om, hvad man kan gøre i stedet for at opsige medarbejderne, og der er ingen tvivl om, at de økonomiske konjunkturer betyder, at der kan komme mange flere opsigelser. Derfor highlighter vi nu muligheden for at bruge uddannelsesmæssige tiltag, siger Laurits Rønn, direktør i Dansk Erhverv.

Uddannelsen kan eksempelvis tilrettelægges, så medarbejderne er på uddannelse to dage om ugen, men fortsat arbejder tre dage om ugen. Derved vil virksomheden kunne modtage løntabsgodtgørelse – såkaldt VEU-godtgørelse - for de to kursusdage.

- De skal selvfølgelig selv vurdere, hvad der er bedst i deres givne situation, men for nogle vil det betyde, at de kan udskyde eller helt undgå opsigelse af medarbejdere, siger Laurits Rønn.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen