Berlingske Business
17:29Velux-formand er årets bestyrelsesformand

Ultimativt kan vi godt ende med at sælge firmaet

Niras
Niras direktør Carsten Toft Boesen. Foto:

Flere købere har hen­vendt sig til Niras, der dog helst vil fortsætte under egen kontrol. Kommer en køber med den rigtige strategi og en tilstrækkeligt stor pengepung, kan det ende i salg.

Midt i store planer om at vokse og selv at købe op bliver ingeniørfirmaet Niras på kvartalsbasis mødt med købstilbud eller firmaer, der vil lave strategiske partnerskaber. Og selv om administrerende direktør Carsten Toft Boesen har sat gang i en stor vækstplan, vil han ikke udelukke, at det kan komme på tale at sælge Niras.

»Vi leder ikke efter en køber, men det er jo heller ikke sådan, at hvis der kommer én forbi en dag og har en fantastisk strategi for, hvad de vil med Niras, så lytter vi jo. Ultimativt kan vi sikkert godt ende med at sælge firmaet. Men vi synes ­stadig, vi har masser af ting at skulle have gjort,« siger han.

11BUSNiras-1-142019.jpg

Virksomheden, der beskæftiger sig med byggerier, infrastrukturprojekter og projekter i udviklingslande samt miljøopgaver, er ejet af Niras Fonden og medarbejderne, som har 23 procent af selskabet.

Carsten Toft Boesen kan ikke sige, hvor mange penge en køber skal lægge for virksomheden. Der skal dog en stor pose penge til og ikke mindst den rigtige strategi for selskabet.

»Kommer der nogen med en fantastisk vision om, hvad de vil bruge Niras til, og vil betale en fantastiske høj pris, kan det godt være, at vi gør det,« siger han.

Stock exchange graph background

Opkøb på vej

De seneste år har der været gang i flere opkøb af ingeniør­virksomheder i Danmark og Europa. Det mest opsigtsvækkende herhjemme var Rambøll, der købte den amerikanske miljørådgiver Environ tilbage ved udgangen af 2014. Tilbage i januar gjorde direktøren i brancheforeningen af rådgivende ingeniører (FRI) Henrik Garver det klart, at der vil komme flere virksomhedshandler den kommende tid.

»Den bølge af opkøb og fusioner, vi har været vidne til de seneste tre år, præger stadig den europæiske ingeniørbranche. Især de større europæiske rådgivende ingeniørvirksomheder fortsætter med at opkøbe eller fusionere med mindre og mellemstore virksomheder med henblik på at styrke deres markedsposition. Det er ikke blot på hjemmemarkederne i Europa, men også i Nordamerika og Asien, hvor konkurrencen i stigende grad internationaliseres,« udtalte han.

businessman goes along a corridor at modern office

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen