Berlingske Business

Ugens op- og nedture

foto

 

Opture

Klitgård klarede cuttet

Artiklen fortsætter under billedet
15BUSOp1-145027.jpg
Per Klitgård, adm. direktør i Danica Pension.

Det er aldrig rart for en topchef, når han eller hun ad omveje erfarer, at bestyrelsen, og i dette tilfælde ejeren Danske Bank, har hyret en headhunter til at finde afløseren. Men sådan har det været for Danica-chefen igennem seks år, den 60-årige Per Klitgård.

Det er uvist, om det arbejde fortsat pågår. I mellemtiden er det lykkedes for Per Klitgård at købe SEBs portefølje med 200.000 pensionskunder for 6,5 mia. kr., og dermed udfordrer Danica den største på det private pensionsmarked, PFA.

Det er kronen på værket for Klitgård. Han har i sine CEO-år i Danica haft succes med at støve det konservative Danica-foretagende af og bringe selskabet på omgangshøjde med ærkerivalen PFA. Og samtidig fylde et stort antal hundrede mio. kro. i Danske Banks pengetank.

Hvis Klitgård skal skiftes – efterhånden sjældent finansbosser overlever 60-års alderen som topchef – så kan han gøre det med oprejst pande. I så fald afleverer han et større og stærkere Danica, end det han overtog i 2014.

15BUSPer-Klitgaard-140039.jpg

Derfor er DSB en vinder

Der skal ikke fejes noget ind under gulvtæppet: gossipredaktionen har i denne uge været stærkt, stærkt splittet. Tolkningen af den politiske trafikbeslutning om at splitte DSB op og få private aktører med ind på skinnerne er faldet ud med både en vinder og en taber. Så er det sagt.

Seniorgossipperen ser således DSB-formanden, Peter Schütze, som en blandt ugens vindere. Juniorgossipperen ser kun tabere i DSB – han må selv forklare sig. Og jo, nok mindskes volumen og omsætning i DSB, men jeg tolker nu DSB og dets formand som meget involverende i denne absolut nødvendige nytænkning af DSB.

Rigtigt håndteret kan det endda blive en succes for DSB og dets ledelse. Altså ikke nødvendigvis et svagere DSB, men – set med kundeøjne – måske endog et stærkere DSB.

Og det er her, jeg ser DSB-formanden som lidt af en dealbreaker. Et opgør med betontanken i DSB. Et DSB som er åben over for en ny og forbedret struktur – til gavn for kunderne. Og så er ordet dit, hr. juniorgossipper.

Økonomisk ridderslag til Plenge & Co.

Artiklen fortsætter under billedet
15BUSOp3-145259.jpg
Nemlig.com investerer massivt i logistik og leverer dagligvarer samme dag som bestilling. Vi besøger Nemlig. coms lager og taler med ejer og adm. direktør Stefan Plenge.

Det er sjældent, at en topchef, der løbende brænder millioner og atter millioner af med underskud på bundlinjen til følge, ender på ugens vinderliste. Men sådan er det i denne uge med direktør i onlineforretningen Nemlig.com, Stefan Plenge. Han har fået det økonomiske ridderslag af en af landets rigeste mænd.

Plenge er idémanden i Nemlig.com, men pengemanden bliver i stadigt stigende grad mangemilliardæren Anders Holck-Povlsen fra Bestseller-koncernen. Plenge og Nemlig.com har været i gang i en håndfuld år, foreløbig med underskud i alle årene. Men netop i denne tid runder Nemlig.com en mia. kr. i årlig omsætning efter kraftig vækst år for år.

Så meget tror Holck-Povlsen på Plenges onlinekoncept for dagligvarer, at han smider yderligere 350 mio. kr. i selskabet for at fastholde momentum og styrke væksten yderligere. Dermed har Bestseller-rigmanden sammenlagt lagt 600 mio. kr. i Plenges onlinebutik, og derfor må man tro på, at Stefan Plenge har 100 procents opbakning af sine ejer med de ekstraordinært dybe lommer.

cop118

Nedture

Det er ingen leg at være legetøjsdirektør

Artiklen fortsætter under billedet
15BUSNed1-145716.jpg
Søren Torp Laursen, tidligere adm. direkør, Top-Toy

Halvandet år i direktørstolen – og så ud.

Det er trods alt en sjælden kort karriere, selv i et erhvervsliv, hvor lunten er blevet kortere, og hvor exit for direktører kommer prompte, hvis der ikke leveres.

Det ramte i denne uge den nu tidligere direktør for Top-Toy, Søren Torp Laursen.

Et regnskab med skuffende omsætning og et tab på 34 mio. kr. var dråben, der fik udløst fyringen.

Søren Torp Laursen kom til Top-Toy, der som bekendt står bag de normalt så succesrige BR-legetøjsbutikker, fra et lederjob i Lego. Men successen udeblev altså.

Det er kort tid siden, at familien Gjørup solgte familie­firmaet Top-Toy til kapitalfonden EQT for et milliardbeløb.

Ambitionerne var store, men det har vist sig svært for kæden at konkurrere i et marked, som er hårdt og presset af kunder, der flytter sig hastigt rundt på net og i butikker.

At EQT derfor hurtigt skifter ud i ledelsen er naturligt for en kapitalfond, der selvsagt ikke ser rigtigt langfristet, men vil have resultater her og nu.

Nej, nej, nej. DSB er altså taberen

Artiklen fortsætter under billedet
15BUSNed2-145838.jpg
DSB direktør Flemming Jensen.

Man skal ikke altid tro på alt, hvad man læser. Tag nu gossipredaktionens seniorchefredaktør Hansens kåring af DSBs bestyrelsesformand som en vinder.

Jeg forstår ikke vurderingen, og han burde lytte mere til undertegnede, den kloge juniorredaktør.

For DSB og ikke mindst DSB-direktør Flemming Jensen står altså tilbage som tabere i spillet om fremtidens danske jernbanedrift.

Det kan godt være, at DSB-toppen har spillet med i det politiske spil, som nu vil føre til massive privatiseringer af togkørslen, men i bund og grund er der tale om, at DSB pilles fra hinanden, mister nogle af de vigtigste forretningsområder og står afpillet tilbage uden en reel fremtid.

Flemming Jensen kom til DSB for omkring to et halvt år siden og jeg er ret sikker på, at den tidligere SAS-direktør ikke tog jobbet med henblik på, at DSB skulle splittes i atomer kort efter.

Det er at have tabt et spil, og derfor er Flemming Jensen en af ugens klare tabere.

lego

Klokken må ringe for alarmdirektør

Artiklen fortsætter under billedet
15BUSRasmus-Busk-145916.jpg
Verisures topchef Rasmus Busk. Fotograferet i Verisures hovedkontor i Glostrup.

Alarmklokkerne må have ringet højt og larmende i denne uge på chefgangen i alarmfirmaet Verisure.

For selskabet og dets direktør Rasmus Busk kom under hårde anklager i Berlingske Business, hvor en række tidligere ansatte og eksperter stod frem og fortalte om mangelfuld uddannelse af ansatte, huller i sikkerheden for kunderne og salgs­metoder, som nogle vist mente hørte til i cowboy-kategorien.

Det skal med, at Rasmus Busk og selskabet svarede godt for sig og håndterede presset. Det ændrer bare ikke på, at Verisure står tilbage med skrammer i et marked, som ellers har medvind.

Sjovt var det i øvrigt, at kollegerne på Børsen i denne uge samtidig lagde spalter til et længere interview med samme Rasmus Busk.

Han lod os bl.a. vide, at han har ambitioner så høje som Rundetårn. Jeg håber – for kundernes skyld – at de ambitioner også omfatter at få styr på forretningen og kundernes sikkerhed.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen