Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Ugens op - og nedture

Ugens

Brandet Knudstorp

Noget tyder på, at Jørgen Vig Knudstorp ikke i sin vildeste fantasi har kunnet forestille sig at slippe Lego. Og endnu vigtigere: Lego-familien Kirk Kristiansen har haft mareridtsagtige drømme med udsigten til, at Vig Knudstorp pludselig en dag ikke længere kredsede rundt i Billund og omegn. Det er i det lys, at ugens breaking-news fra Lego skal ses. Knudstorp får en unik placering i Lego-toppen, dels som arbejdende bestyrelsesformand, dels som formand for et noget diffust mellemled, Lego Brand Group. En slags altmuligmand, som giver ham vidtrækkende beføjelser, som ikke ses andre steder i dansk erhvervsliv for en såkaldt hired hand.

Ingen tvivl om at det vil fungere perfekt, i hvert fald så længe alle pile i Lego-riget peger opad. Så vidt så godt. Konstruktionen skal først stå sin prøve den dag, Lego kommer i modvind, og hvordan reagerer Knudstorp så? I så fald skal det næste familieoverhoved i Lego, Thomas Kirk Kristiansen, træde i karakter. I så fald skal kontrakten mellem Knudstorp og Lego stå sin egentlige prøve.

08BUSKnudstorp-162939.jpg

Falberts natlige kongerige

En barkonge med guld på bundlinjen? Så har gossipperne set det med. Troede ellers, at juniorgossipperen på sine mange single raids gennem Københavns natteliv for længst måtte have opsnuset, at et nyt navn har opbygget ikke bare én, to eller tre nye barer, men en hel koncern. Tænk på Den Glade Gris, A-Bar, Heidi’s Bier Bar, halvdelen af barerne i den berømte gå i byen-gade Jomfru Ane Gade i Aalborg og mange flere. Manden hedder Adam Falbert, og han har samlet det hele i koncernen Rekom Group med en bundlinje på 18 mio. kr., en egenkapital på lige knap 100 mio. kr. og 233 medarbejdere på lønningslisten – og nu på vej til Norge. Et hurtigt kig i det nye regnskab vidner om en vidtforgrenet, men også velkonsolideret virksomhed. Der investeres meget, men med et cash flow på 56 mio. kr. er der hele tiden penge i kassen til at gøre nye erobringer. Kunne tyde på, at det er på tide, at senior­gossipperen selv gør sig sine feltstudier for hele tiden at være på forkant med trenden i denne del af dansk erhvervsliv.

Tak, men så bliver det uden mig

Det er sjældent, at gossipperne placerer en fratrådt direktør på opturslisten. Men sådan skal det være i denne uge med AP Pension-direktør Søren Dal Thomsen. Han stopper, overraskende for de fleste, med øjeblikkelig virkning efter ti år i direktionen, de seneste seks år som topchef. Når en virksomhed bryder med sin topchef, siges der som regel en masse ligegyldigt bavl. Noget er angiveligt gået helt galt i AP Pension, i hvert fald kommunikationsmæssigt mellem bestyrelse og direktion, og så må direktøren selvfølgelig tage konsekvensen og gå. Respekt for det. »Stillingen har forandret sig meget, siden jeg tiltrådte,« lyder det fra Søren Dal Thomsen. Her behøver man ikke være kommunika­tionsprofessor for at forstå, at bestyrelse og direktion igennem længere tid har befundet sig i hver sin verden. Søren Dal Thomsen kan godt ranke ryggen på vej ud af AP Pension. Han har givet pensionshuset kant, holdning og resultater. Nu venter vi blot med spænding på, hvor Søren Dal Thomsen dukker op næste gang.

Ugens nedture

Lego-ejer – nu med støttepædagog

Det har været noget af en uge i Lego – og for Thomas Kirk Kristiansen, som får stadig større indflydelse som familiens anker i koncernen. Hans magt står egentlig fast. Alligevel ser det underligt ud – set herudefra – hvordan den hidtidige topchef, Jørgen Vig Knudstorp, bliver skudt ind i hele ejerkonstruktionen som en slags støttepædagog for netop Thomas Kirk Kristiansen. Hvis jeg var godt oppe i 30erne, født ind i Lego som ejer og alt andet lige opdraget til at tage ansvaret, så ville jeg ikke bryde mig om at skulle have en stærk mand stående og ånde mig i nakken. Måske har Thomas Kirk Kristiansen bare erkendt, at Jørgen Vig Knudstorp er for stærk – og vigtigt – til at undvære. Og så har han valgt, at han hellere vil have ham med på holdet og give ham en uhyre indflydelsesrig placering end risikere, at Jørgen Vig Knudstorp smutter til et af de utallige job, som han har fået tilbudt over de seneste år. Og så giver Knudstorps rolle jo også ro på internt, fordi alle ansatte ved, at han er i stand til at holde Lego fast i det mangeårige succesrige spor.

Billede

Bagger-brothers sælger ud

På gossip sælger vi ikke ud. Nok har jeg forsøgt at presse senior gossip- chef­redaktør Hansen ud med alle kneb, men ikke engang tilbud om store summer har fået ham til at gå. Prestigen må være for stor for ham. Sælger ud gør den gamle Dandy-familie med overhovedet Holger Bagger-Sørensen imidlertid – og det ærgrer mig på en eller anden måde. For når Bagger-familien nu beslutter at sælge en stor del af de tilbageværende tyggegummiaktiviteter i Vejle, så er det jo et farvel til en familie-bedrift, som blev startet tilbage i 1915. Det kan sagtens være tillokkende at hive en milliard eller to hjem, men det undrer mig alligevel, at man som familie sådan kan finde på at sige farvel til en så traditionsrig familievirksomhed. Arv er da en stor ting og noget, som mange andre virksomheder dyrker intenst. Selv når nye generationer tager over, handler det ikke om at hive penge hjem, men snarere om at drive familievirksomheden videre – og tage ansvar for både familie, ansatte og virksomhed. Gammeldags? Ja, måske. Men det er ikke altid dårligt.

Bliver Rohde for skinger?

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi på gossipredaktionen generelt har været glade for Lars Rohde. Den nuværende nationalbankdirektør var allerede i sin tid som øverste chef i ATP-koncernen en god, vidende og skarp stemme i den offentlige debat. Den slags har vi behov for – alt for få i erhvervslivet gør eller evner at skære tingene ud i pap. Derfor har det også været godt, at Lars Rohde har taget dele af den evne med over i jobbet som nationalbankdirektør. Det er selvfølgelig en afgørende vigtig position i Danmark – både økonomisk og politisk.

Så når vi på gossip lige nu er en kende lunkne ved Rohde, så skyldes det, at hans rolle i Nationalbanken trods alt er en anden end i ATP. Lars Rohde er fortsat tydelig i sine udtalelser. Problemet er bare, at når han for ofte slår i bordet – primært når det handler om boligmarkedet - så risikerer det at blive skingert, og så trænger budskaberne ikke igennem. Det skal Lars Rohde tænke over – for budskabet er jo vigtigt.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen