Berlingske Business
09:48Økonom: Højere ejendomsskatter venter danskerne næste år

Her er ugens op- og nedture i erhvervslivet

opogned

Ugens opture

 

Ane Uggla – den svenske vinder

Artiklen fortsætter under billedet
28BUSAne-Uggla-130826.jpg
Ane Uggla, A.P. Møller - Mærsk

Det er sjældent, at vi danskere kan give svenskerne baghjul. De vinder oftest over os i håndbold, fodbold og ishockey. Men når det kommer til privatøkonomi, har den danske skibsdronning Ane Uggla nappet førstepladsen i konkurrencen bedst til at tjene penge. Hun er nummer et i en undersøgelse over indkomsten for 19.000 adelige i Sverige. Det er den svenske avis, der har kigget nærmere på skattepligtig indkomst og kapitalindkomst.

Ane Uggla tjente i 2015 næsten en milliard svenske kroner. Ifølge avisen har Ane Uggla en formue på 47 milliarder svenske kroner, hvilket placerer hende på en tiendeplads over de rigeste svenskere og på en suveræn førsteplads over de rigeste adelige.

Når Ane Uggla drøner ind på listen over rige adelige, skyldes det ægteskabet med Peder Uggla, der er adelsmand og tidligere løjtnant. Ifølge den svenske adelskalender går ­Uggla-familien tilbage til 1500-tallet. Ane Uggla er bosat i Sverige, men har boliger i både Stockholm og København, sommerhus i begge lande og en ejendom ved den franske Rivieria.

Hun tør tage en noget nær håbløs chance

Artiklen fortsætter under billedet
28BUSDorte-Gleie-131053.jpg
Direktør Dorte Gleie, Den Blå Planet

Normalt skal man have vist et konkret resultat for at finde vej ind på listen over ugens opture, men Dorte Gleie har valgt en udfordring, som de færreste ville turde kaste sig ud i, særligt i betragtning af, at hun har forladt et trygt job som adm. direktør for Den Blå Planet.

Gleie har sagt ja til at være adm. direktør for restaurantkæden Jensens Bøfhus, der ikke alene lever på bankernes nåde, men også har en ejer, som vi vist godt kan tillade os at kalde notorisk besværlig.

I denne uge har hun givet interview til dagbladet Børsen. Og lyt lige en gang: »Jeg synes, at det både er udfordrende og interessant at lave en turnaround. Det er den opgave, jeg tænder på, og det var mit argument for at sige ja til jobbet. Vi skal have lavet en revitalisering på brandet og konceptet, og det havde jeg enormt svært ved at sige nej til.« Dorte Gleie finder det ganske enkelt motiverende at tage fat om de dybe problemer, som Jensens Bøfhus står over for. Det er sejt – og så ovenikøbet i en virksomhed, der ikke har det samme feel good-brand som Den Blå Planet med levende dyr i vandet i stedet for døde dyr på panden.

Dollarene kommer rullende til Chaplin

Artiklen fortsætter under billedet
28BUSCHAPLINB-132906.jpg
Paul Chaplin, Bavarian Nordic

Bavarian Nordics adm. direktør, Paul Chaplin, har brugt sommeren til at lande endnu en aftale med det amerikanske medicinalselskab Janssen. Den nye aftale har et potentiale på 5,6 mia. kr. I første omgang får Bavarian en forudbetaling på ti mio. dollar fra Janssen.

Janssens moderselskab, Johnson & Jonhson, tegner tillige nye aktier for 33 mio. dollar. Paul Chaplin har været ansat i Bavarian siden 1999 og blev adm. direktør i 2014. Samme år indgik han en aftale med Janssen om udvikling af vaccine mod ebola til en værdi af 1,1 mia. kr. Året efter blev Chaplin enig med Janssen om at udvide samarbejdet til at omhandle udvikling af HPV-vaccine. Denne aftale havde en potentiel værdi på 1,2 mia. kr.

Og i juli 2017 er parterne blevet enige om at udvide samarbejdet til udvikling af vacciner mod HIV og hepatitis B. Med dollarene rullende i det danske biotekselskab kan aktionærerne glæde sig over, at Chaplin har givet selskabets aktier vingesus. Da Paul Chaplin tiltrådte, lå kursen omkring 100. Nu har den brudt kurs 400. Ugens aftale blev hædret med en kursstigning på over seks procent.

Ugens nedture

Løgne og forbrydelser i tysk bilindustri

Artiklen fortsætter under billedet
GERMANY ECONOMY VOLKSWAGEN
epa05839368 A Volkswagen (VW) logo picture on the hood of a car in the quality check in the production line in the Volkswagen (VW) parent plant in Wolfsburg, Germany, 09 March 2017. Volkswagen is scheduled to hold its annual balance press conference on 13 March 2017. EPA/CARSTEN KOALL Foto : CARSTEN KOALL

Selve grundlaget for det tyske »Wirtschaftswunder« er på spil for tiden: At Tyskland og tyske virksomheder er ordentlige, til at stole på og producerer produkter af høj kvalitet. Det skyldes, at kernen i den tyske industrimotor, Volkswagen og den tyske bilindustri, tilsyneladende går fra skandale til skandale. Først med diesel-skandalen, hvor bilproducenterne havde snydt med udledningsværdierne fra deres dieselmotorer, og nu –som en udløber af sagen – er det kommet frem, at de tyske bilproducenter i årtier angiveligt har været involveret i et omfattende og kartelignende samarbejde. Som magasinet Der Spiegel har afsløret, efterforsker de europæiske og tyske konkurrencemyndigheder, at VW, Audi, Porsche, Mercedes og BMW gennem knap tre årtier har diskuteret alt fra motordesign til dieseludledning imellem sig.

Senest har skandalerne også sat sig i salget for Volks­wagen, som halter: »Blandt andet på grund af det faktum, at forbrugertilliden ikke helt er blevet genopbygget i kølvandet på dieselsagen,« som Volkswagen selv erkendte torsdag.

IBMs glemte rolle i svensk skandale

Artiklen fortsætter under billedet
28BUSIBM-RESULTS-150850.jpg
IBM

Det er nyere tids største politiske skandale i Sverige, og i centrum af det hele står IT-giganten IBM. Torsdag fyrede statsminister Stefan Löfven to ministre på grund af en stor IT-skandale om lemfældig omgang med følsomme oplysninger. Historien er denne: I 2014 udliciterede den svenske transportstyrelse en række opgaver til IBM ved en spareøvelse.

Konsekvensen var, at østeuropæiske IBM-teknikere uden sikkerhedsgodkendelse siden 2015 har haft adgang til tophemmelige data. Indtil videre har kritikken primært rettet sig mod den politiske håndtering af sagen, mens IBMs rolle er mindre belyst. Der er dog svært at se, at IBM kan komme helskindet ud af den eskalerende skandalesag, hvor en lang række spørgsmål stadig mangler svar. Også i Danmark håndterer IBM en lang række opgaver, der involverer følsomme og fortrolige oplysninger. »Men vi har ikke tilsvarende problemer i Danmark omkring adgang til personfølsomme data fra udenlandske lokationer,« forsikrede IBMs danske direktør for strategisk outsourcing, Henrik B. Rasmussen, i Politiken mandag. Vi har næppe hørt det sidste i denne sag.

Lovløshed og kaos hos Uber-kopi

Artiklen fortsætter under billedet
18BUSPix1-Per-Jakobsen-1117.jpg
Per Lundemanns Jakobsen.  Foto: Martin Sylvest

Der er ingen vej uden om den kontroversielle stifter af Uber-kopien UBR City på denne uges liste. Per Lundemann Jakobsen, der har en række konkurser bag sig, stiftede i foråret den slet skjulte Uber-efterligning UBR City, da den amerikanske taxitjeneste lukkede i Danmark.

Virksomheden, der siden har skiftet navn til Urban Go efter en navnestrid, blev prompte politianmeldt af Trafikstyrelsen. En sag, som stadig verserer, og derfor har der angiveligt kørt op mod 400 UBR City-chauffører rundt i København. I denne uge kunne vi her på Berlingske Business så fortælle, at en lang række af chaufførerne i selskabet ikke har fået løn. Ofte, når vi skriver den slags historier, benægter eller afviser de ansvarlige sådanne beskyldninger. Men ikke i dette tilfælde: »Fordi Adeel har været doven og ikke har passet sit arbejde med at udbetale løn,« lød en af de skiftende og opsigtsvækkende forklaringer fra Per Lundemann Jakobsen. Han afviste også snak om social dumping med denne friske bemærkning: »Nej, man skal jo have fået en løn, der er for lav, for at det kan kaldes social dumping.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen