Berlingske Business
11:43Banker trækker ned i C20 løftet af FLS og DSV

Ugens gossip: Den vrangvillige designboss, finansprinsens exit og Meyers dilemma

Business Gossip
Ugens op- og nedture i dansk erhvervsliv.

Her er denne uges op- og nedture i dansk erhvervsliv.

Ugens opture

Artiklen fortsætter under billedet
ADm. direktør for Rosendahl, Henrik Rosendahl Foto : Ólafur Steinar Gestsson

Gå væææææk!

Budskabet er klart og tydeligt fra Rosendahl-ejer Henrik Rosendahl.

Bejlere bedes fjerne sig hurtigst muligt fra matriklen – og ikke komme tilbage –- uanset antallet af nuller på den check, de vil tilbyde for at købe designfirmaet Rosendahl.

Det er befriende tale fra Henrik Rosendahl, der rider på ryggen af en designbølge i samfundet, der sender flere og flere kunder i retning af Rosendahls produkter.

Derfor buldrer både omsætning og overskud frem – og antallet af bejlere til at købe firmaet.

Men alle får et nej fra Henrik Rosendahl. Han vil hellere selv styre firmaet mod himlen – og så er der jo det faktum, at det var hans far, der stiftede firmaet.

Så ansvar og arv er en ting. Men først og fremmest er det lysten til at selv at sende firmaet mod toppen, der får Rosendahl, til at takke nej til de mulige købere.

Artiklen fortsætter under billedet
03BUSgossip-Kasper-Basse-14.jpg
Joe and the Juice, Magasin. Kasper Basse, indehaver.

Seniorredaktørens yndlingsjoint

Nogle sværger til kælderbeværtningen rundt om hjørnet. Andre lever café-livet, men Gossip-redaktionens ukronede konge, senior-chefredaktør Hansen, risikerer snart at gro kaninører og udvikle ingefær-afhængighed, så mange gulerod-ingefær-juices han indtager.

Han er i hvert fald nærmest stamkunde hos Joe & the Juice, og det kan aflæses i kædens regnskab, der boomer.

Det er fantastisk gået af stifter Kaspar Basse og Co. og det er nærmest vildt, at en juicekæde kan tjene så mange penge og samtidig vokse så hastigt, som Joe & the Juice gør.

Man må sige, at Basse og Co. – inkl. kapitalfonden med hovedparten af aktierne – har åbnet deres helt egen niche, og intet tyder på, at den ikke bliver endnu mere interessant i takt med vokseværket i udlandet. Det er i hvert fald planen fra ledelsen, og man må sige, at de er godt på vej.

Artiklen fortsætter under billedet
03BUSgossip-Henrik-Gade-140.jpg
ATP's investeringsdirektør Henrik Gade Jepsen

Den, der lever stille, lever godt

Henrik Gade-hvem?

Jeg ved godt, at Henrik Gade Jepsen ikke hører til de mest kendte i den danske finansverden. Og da slet ikke blandt os lægmænd.

Men jeg skal hilse og sige, at Henrik Gade Jepsen hører til de mest indflydelsesrige i finansverdenen – også for os med med en del af formuen forvaltet af ATP.

For Henrik Gade Jepsen har i flere år været øverste fondsdirektør i ATP – Danmarks største pengetank.

Nu skifter han imidlertid til Danske Bank, hvor han som øverste chef for bankens Asset Management får ansvaret for at investere et samlet beløb på omkring 690 mia. kr.

Det er et kerneområde for Danske Bank. Og det er en fjer i hatten, at man har kunne hive Henrik gade Jepsen ind.

For banken bliver jo mere og mere alt andet end en bank. Pensionsmidler – og en vellykket investering af dem – er afgørende for banken, hvis man skal holde på de velhavende kunder.

david Hellemann

Ugens nedture

Artiklen fortsætter under billedet
03BUSGossip-Hellemann-14033.jpg
Nordeas direktør i Danmark forlader posten David Hellemann, der er leder af Banking Danmark i storbanken Nordea, har opsagt sin stilling. Det oplyser Nordea i en meddelelse torsdag eftermiddag David Hellemann, direktør for Nordea Banking Danmark. (Foto: Sophia Juliane Lydolph/Scanpix 2016)

Hellemanns rejse

Hvem der bare havde været en flue på væggen i storbanken Nordeas hjørnekontor op til bankdirektør David Hellemanns pludselig exit. Nuvel, afskeden med Hellemann rulles ud med pæne vendinger om det ene og andet, men tænk, om man kunne få den sandfærdige ­historie. Blev Nordea skuffet over Hellemann, eller blev Hellemann skuffet over Nordea?

Som bekendt er gossipperne ikke bange for at gætte, og et godt gæt er, at kemien mellem Hellemann og Nordea-toppen i Stockholm bare ikke rigtig ­fungerede. Hellemann kom til Nordea under den tidligere topchef Christian Clausens regime, og meget kan have ændret sig med den nye topchef Casper von Koskull. Hellemann kom til Nordea som en kommende finansiel stjerne. Den stjerne er ikke slukket, selv om han allerede nu drager videre, men bruddet må vurderes at være et større bump på vejen for Hellemann end for Nordea.

Artiklen fortsætter under billedet
03BUSgossip-Claus-Meyer-140.jpg
ARKIVFOTO. Den britiske kapitalfond IK Investment Partners har købt gourmetfirmaerne Løgismose og Meyer. (se Ritzau historie 131805) RB-plus 23/12 2013 Stjernekok, driftig købmand og madidealist. Claus Meyer brænder for mad og gode råvarer. Hans lidenskab er samtidig blevet en guldrandet forretning. Claus Meyer er madelsker og en meget driftig mand. Den entreprenante gastronomiske iværksætter er ved sin 50-års fødselsdag ejer eller medejer af et utal af virksomheder og foretagender: Restauranter, bagerier, frugtplantager, kaffe- og chokoladefirmaer, eddikebryggeri, catering, gadekøkkener med meget mere....

Meyers Dilemma

Iværksætter og madaktivist Claus Meyer rimer ikke just på kapitalfond. To helt forskellige verdener skulle finde hinanden – men det lykkedes ikke.

Eksperimentet Claus Meyer, Løgsimose og kapitalfonden IK Investment Partners var ulige størrelser fra starten. Kunne kreativiteten og spontaniteten fanges ind i kapital­fondens regneark? Det korte svar er nej.

Det har knirket i ledelsen igennem længere tid, og i den uge talte de centrale personer, her­under Claus Meyer, så ud om de interne stridigheder i Berlingske Business. Meyer selv fik i sin tid sin egen ­pengetank fyldt op med kapitalfondens indtog i de hellige mad­haller, og Claus Meyer er på vej med et nyt eventyr i New York. Kan det tænkes, at Meyer for tidligt i forløbet stirrede sig blind på pengene og glemte idealerne?

Samlet set en nedtursuge for Meyer-brandet, men vær vis på, at han igen dukker op på opturslisten.

Claus Meyer og Løgismose bliver britisk

Artiklen fortsætter under billedet
03BUSgossip-Henning-Christe.jpg
Henning Christensen, chef for PostNord Danmark fra 1. april 2014 - tidligere chef for Breve Danmark. Medlem af direktionen i Post Danmark A/S og koncernledelsen - nu PostNords Group Executive Team - i PostNord fra 1. maj 2012. Tidligere chef for Produktion & Transport i Breve Danmark, vicedirektør i Brevproduktion & Transport i Post Danmark og brevcenterdirektør på Københavns Postcenter. Uddannet klejnsmed og maskinmester. MBA, 1. del. Foto fra maj 2012.

Brevveksling

Kan du huske, dengang det røde postbud cyklede rundt og drak kaffe i Morten Korch-Danmark? Siden er glansen gået af Postmand Per. I dag er posten en skygge af sig selv, »disruptet« af teknologien. Post Danmark er fusioneret ind i det svensk-danske PostNord – og samtidig helt forsvundet fra overskrifterne.

Nu tyder noget på, at post-toppen ikke er helt enig om retningen. I denne uge kom meddelelsen om, at chefen for PostNord Danmark, Henning Christensen, forlader etablissementet. »Han (Henning Christensen, red.) har ikke ønsket at påtage sig andre opgaver i koncernen,« lyder den officielle begrundelse. Man må forstå, at det i givet fald ville have været et eller tre trin nedad stigen i posten, som er i en omstillingsproces – læs: truet på livet. Brevene bliver færre, logistikopgaverne flere. En brændende platform for nu at hive en floskel ned fra hylden.

Svaret på den opgave har Henning Christensen angiveligt ikke ­kunnet levere.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen