Berlingske Business

Uenighed om tolkning af november måneds dankorttal

pengeautomater
Foto:

Økonomerne er uenige om, hvordan man skal læse november måneds dankortomsætning.

Dankortomsætningen kan bruges som en strømpil for, hvordan det private forbrug udvikler sig herhjemme.

Men på grund af en række usikkerheder er man nødt til at tolke med en vis forsigtighed, og det ser man også på økonomernes udlægning af novemberomsætningen, som endte på 30,2 milliarder kroner.

Umiddelbart er den flot med en stigning på 8,1 procent i forhold til samme periode sidste år.

pengeautomater

Alligevel mener Las Olsen, Danske Banks privatøkonom, at der er tale om en tilbagegang.

Halvdelen af stigning stammer nemlig fra Mobilepay-overførsler, som ikke nødvendigvis har noget med øget forbrug at gøre.

Og korrigerer man for sæsonudsving viser Olsens regnestykke, at der reelt er tale om en tilbagegang.

USA BANKS/CREDITCARDS PROBE

- Tilbagegangen kommer efter to måneder med relativt kraftig stigning og er dermed ikke udtryk for, at det opsvinget i privatforbruget nu er slut.

- Men det er en påmindelse om, at opsvinget ikke er specielt kraftigt, og at privatforbruget ikke er en helt store vækstmotor i dette opsving, skriver han i en analyse.

Anderledes tolker Nordeas cheføkonom Helge Pedersen fremgangen, som han ser som en positiv nyhed.

Han er nået frem til, at der er tale om en reel vækst i den økonomiske aktivitet på tre procent over det seneste år.

- Dagens tal er klart et signal om, at dele af privatforbruget har det fint til trods for, at forbrugertilliden er faldet noget tilbage på det seneste fra det meget høje niveau, som kunne måles tidligere på året, siger han i en kommentar.

November var speciel på den måde, at der blev sat ny rekord for dankortomsætningen på en enkelt dag.

Rekorden blev sat i forbindelse med Black Friday 27. november, hvor der blev omsat for lige i underkanten af to milliarder kroner via dankort.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen