Berlingske Business

Udvidelsen vil styrke økonomien i EU

Selvom der er store omkostninger forbundet med at udvide EU, vil udvidelsen i sidste ende være gavnlig for unionens økonomi.

Det konkluderer Dansk Industri (DI) i en ny analyse af ansøgerlandene.


I analysen indgår en række økonomiske

forhold ved de 10 Central - og Østeuropæiske lande, der står overfor optagelse i EU i 2004. Selvom disse lande

i overvejende grad halter bagefter deres kommende unionsfæller, er der også mange positive ting ved ansøgernes

situation. Således er der blandt andet god fart på udviklingen i landenes uddannelsesniveau og infrastrukturer.


-

Det er rigtigt, at der er mange umiddelbare udgifter ved at udvide med 10 lande, som man håber på at gøre i 2004.

Men udvidelsen vil også skabe øget økonomisk aktivitet mellem landene. Det vil bidrage yderligere til deres udvikling,

der igen vil øge aktiviten. Det er en positiv spiral, som allerede er i gang, siger Johnny T. Holst fra DI, der står

bag analysen.



Verdens største

Johnny T. Holst peger på, at mange danske virksomheder allerede har øget deres

aktiviteter i blandt andet Baltikum. Samhandlen er steget og det samme er investeringsniveauet i de kommende EU-lande.


- Udvidelsen

vil skabe verdens største frihandelsområde og det giver selvfølgelig nogle kæmpe økonomiske muligheder.

Flere danske virksomheder har set de gode forretningsmuligheder og er allerede engageret i nogle ansøgerlande, konstaterer

Johnny T. Holst.


Han forventer, at EU''s er-klærede målsætning om at være verdens mest konkurrencedygtige

og dynamiske videnbaserede økonomi i 2010, vil blive hjulpet på vej af udvidelsen. I alt har 13 lande søgt om

optagelse i EU, men Bulgarien, Rumænien og Tyrkiet har i første omgang fået deres ansøgning sat i bero.

Således forventes EU at blive udvidet med 10 nye medlemmer i 2004. Hvem der endeligt bliver inviteret med ind i det fine selskab

og hvornår, bliver formentligt afgjort ved forhandlinger på EU''s regeringskonference i København til december.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen