Berlingske Business

Udlicitering halter efter i flere kommuner

Kommuner sætter udlicitering i bakgear, viser beregninger fra Dansk Byggeri.

Kommunernes udlicitering til private virksomheder er samlet set steget med knap 12 procent fra 2007 til 2008, men udliciteringen af entreprenør- og håndværkerydelser sakker bagud med en noget svagere stigning på kun knap fire procent. I nogle kommuner har man endda sat udliciteringen i bakgear, viser nye beregninger fra Dansk Byggeri.

Hos Dansk Byggeri er man tilfreds med den samlede stigning, men man hæfter sig alligevel ved, at der er "potentiale for langt mere udlicitering", når det kommer til entreprenør- og håndværkerydelser.

- Al erfaring viser, at der er mange penge at spare for de slunkne kommunekasser ved at udlicitere opgaver til private virksomheder. Hvorfor ikke udnytte det potentiale? Derfor undrer det os også, at nogle kommuner har valgt at sætte udliciteringen i bakgear, forklarer Andreas Fernstrøm, økonomisk konsulent hos Dansk Byggeri, i en pressemeddelelse.

Dansk Byggeris tal viser, at der er store forskelle kommunerne imellem. Mens Fanø Kommune har mere end fordoblet deres budget for udliciterede entreprenør- og håndværkerydelser, har Brønderslev Kommune halveret deres. Samtidig springer Københavns Kommune også i øjnene. Her er opgaverne til de private entreprenører og håndværkere gået 94 millioner kroner tilbage på bare et år.

Den samlede udlicitering fra 2007 til 2008 steg med 5,6 milliarder kroner .

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen