Berlingske Business

Udflytning til østeuropæiske EU-lande har toppet

01BUSRockWool-fabrik-uden-f.jpg
Rockwool er en af de få danske virksomheder, som inden for de seneste år har flyttet arbejdspladser til Polen. Billedet er fra virksohedens fabrik i nærheden af Warszawa. Foto: Malte Kristiansen

Det er blevet sværere at trække danske produktionsjob til det nære Østeuropa. Bølgen ser ud til at have toppet, fortæller Danmarks ambassadør i Polen. Lønnen og energiomkostningerne er blevet højere.

De flokkedes om Polen for fem-ti år siden. Men siden er interessen for at bygge fabrikker og skabe produktionsjob faldet betydeligt blandt de danske virksomheder. Modellen er simpelthen ikke så lukrativ, som den var tidligere, fortæller Danmarks ambassadør i Polen, Steen Hommel.

»Forenklet kan man sige, at Polen tidligere har været betragtet som Europas Kina i forhold til industriproduktion. Men i dag er Polen et mere modent marked. Her stiger lønningerne også, og de helt lave lønninger har en naturlig slutfase,« siger Steen Hommel.

27BUSCarlsberg.jpg

I 2005 kunne danske virksomheder ansætte en polsk arbejder for lidt over 4.000 kroner om måneden.

I dag er prisen for en ufaglært produktionsarbejder snarere 7.000 kroner. Tilmed har man set andre omkostninger til energi og transport vokse, og som det seneste er Polens muligheder for at tilbyde skatterabatter og direkte tilskud til udenlandske virksomheder blevet forringet.

Som fortalt forleden i Berlingske Business har EU-Kommissionen strammet reglerne for statsstøtte, og dermed er det blevet sværere for danske virksomheder at opnå statsstøtte for at flytte danske arbejdspladser til Østeuropa, som eksempelvis Lego, Danfoss og LM Wind Power tidligere har gjort det.

lego

På ambassaderne i Tjekkiet og Ungarn fortæller de den samme historie: Lønningerne er steget, og virksomheder står ikke længere i kø for at opføre eller udbygge fabrikker, som de gjorde for ti år siden.

Stigende levevilkår

Støvskyerne efter Berlinmurens fald i 1989 havde knap lagt sig, før de første danske og internationale virksomheder begyndte at åbne fabrikker i det nye Østeuropa, hvor lønningerne var usandsynligt lave.

Det næste store rykind af danske virksomheder i Østeuropa kom 15 år senere, da ti østeuropæiske nationer i 2004 blev budt velkommen inden for i EU. I årene omkring udvidelsen åbnede Coloplast en fabrik i Ungarn, mens Bang & Olufsen og Fibertex tog de første spadestik til fabrikker i Tjekkiet.

19BUSJoergen-buhl.jpg

Siden er de østeuropæiske lønninger vokset støt, statsstøtteordningerne er begrænset af EU, og besparelserne ved at flytte arbejdspladser ud af Danmark er blevet mindre.

Den tendens har man bemærket hos Dansk Industri, som melder om et fald i antallet af danske virksomheder, der ønsker at igangsætte produktion i det østlige EU.

»Det er lønomkostningerne, der har drevet lysten til at tage øst på. Og der er ikke så stor forskel på lønnen, som der har været, så på et tidspunkt hører interessen jo op,« siger cheføkonom hos Dansk Industri, Klaus Rasmussen.

Besværligt

En anden forklaring på, at udflytningen til Østeuropa er bremset, er, at flere virksomheder vurderer, at det slet ikke kan betale sig at flytte produktionen til udlandet. Det fortæller John Johansen, ekspert i industri og produktion ved Aalborg Universitet.

SWITZERLAND SHOPPING GERMANY

»Man var nok tidligere lidt for naiv omkring udflytning. »Bøvlefaktoren« har været større, end man troede. Udflytning kræver meget ledelsesbevågenhed, det tager lang tid, og det er sværere at styre en produktion, som ligger tusind kilometer væk fra hjemmeorganisationen,« siger han.

Når danske virksomheder i dag investerer i at skabe arbejdspladser i Polen, er stillingerne færre og jobopslagene målrettet helt andre ansøgere, end de tidligere var. I dag efterspørger virksomhederne i stigende grad unge, veluddannede ingeniører og erhvervsøkonomer, fortæller ambassadør Steen Hommel.

»Uden at fornærme nogen kan man nok godt sige, at beslutningsgrundlaget for investeringer i Polen i dag er lidt mere nuanceret og baserede på flere faktorer end tidligere,« siger han.

20BUSBirgersson.jpg

Ifølge Dansk Industri har blandt andet Rockwool, Danfoss og Grundfos flyttet videnstunge arbejdspladser til Polen inden for de seneste år.

Hvorhen nu?

De danske virksomheder, som stadig er interesserede i billig ufaglært arbejdskraft, skal se længere mod sydøst, vurderer Klaus Rasmussen.

Fra Warszawa er der mindre end 400 kilometer til det vestlige Ukraine, hvor gennemsnitslønnen er mindst fire gange lavere end i Polen. Her har Guldmann A/S, der producerer handicapudstyr, designvirksomheden Hjort Kundsen A/S og flere end 100 andre danske virksomheder allerede slået sig ned.

»Ukraine har potentiale til at blive interessant, men i øjeblikket ligger det lidt stille med nye udflytninger på grund af konflikten,« siger Klaus Rasmussen, som også nævner Rumænien som et land, hvor lønomkostninger stadig er lave.

Rockwool

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen