Berlingske Business

Udenlandske datacentre skal booste fjernvarme i Danmark

De udenlandske it-giganters datacentre i Danmark kan hjælpe os med at få gassen ud af boligopvarmning til fordel for mere fjernvarme, som ikke skader klimaet.

Det siger Brian Vad Mathiesen, professor i energiplanlægning ved Aalborg Universitet.

En ny rapport fra Cowi peger på, at de kommende datacentre for Google, Apple og Facebook i 2030 vil sluge energi, svarende til næsten 17 procent af det samlede elforbrug. Det vil kræve flere nye, store havvindmølleparker.

Men centrene vil samtidig producere store mængder overskudsvarme, der kan bruges.

- Det fremgår, at planlagte datacentre på Fyn vil kunne levere halvdelen af varmen til en by som Odense. Vi skal tænke i at udvide fjernvarmen og slippe af med gassen, siger Brian Vad Mathiesen.

Professoren kalder rapporten "meget, meget interessant læsning".

- Det kan betyde nogle voldsomme ændringer for vores energisystem, hvis det lykkes at få de her datacentre til Danmark, og det håber jeg da. For vi er jo i stand til at levere den grønne strøm til centrene på en effektiv måde, siger han.

I dag står afgiftssystemet i vejen for, at samfundet kan udnytte store mængder overskudsvarme fra kraftværker og industri. Derfor sendes varmen ofte ud i luften til ingen nytte.

Ifølge Dansk Industri kunne 128.000 danske parcelhuse opvarmes med den spildte varme, og fjernvarmekunderne kunne spare 1,6 milliarder kroner.

- Jeg vil kraftigt opfordre myndighederne til at placere datacentre, så vi kan udnytte det store potentiale for fjernvarme. Dette er en gylden mulighed for at få mere vedvarende energi, hvor der i dag er naturgas, siger Vad Mathiesen.

Troels Ranis, branchedirektør i DI Energi, understreger behovet for at få landet en ny energiaftale snart.

- Den skal sikre, at vi når målet om, at sol, vind og biomasse skal dække halvdelen af energiforbruget i 2030.

- Energiforliget skal blandt andet sikre, at vi bliver bedre til at udnytte den grønne energi. Uden nye tiltag vil der ske en forøgelse af kulforbruget efter 2023. Det er ikke hensigtsmæssigt, så det skal vi have løst, siger Troels Ranis.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen