Berlingske Business

Tysk optimisme kan løfte den danske eksport

Nye positive vinde blæser over Tysklands økonomi, og får de for alvor fat, kan de være med til at trække Danmark ud af krisen.

Den danske eksport til Tyskland er faldet markant det seneste år, og nye økonomiske lysglimt hos vores naboer kan derfor få afgørende betydning for udviklingen herhjemme. Det skriver dagbladet Børsen.

»De store tyske vækstpakker og den forbedrede tyske erhvervstillid peger på, at dansk eksport til både industri og forbrugere i andet halvår af 2009 vil løfte sig fra det meget lave niveau,« lyder det fra cheføkonom i Danmarks Eksportråd Jacob Warburg.

Han forventer, at en allerede realiseret tilbagegang på 14 pct. i dansk eksport til Tyskland i løbet af året vil rette sig, så minusvæksten ender på godt 13 pct.

For fjerde måned i træk steg det tyske erhvervslivs tillid i juli, hvilket sammen med en stigende forbrugertillid og positive takter i industriproduktion og ordreindgang bliver tolket som spæde tegn på, at Europas største økonomi påny er ved at få gang i hjulene.

Hos DI påpeger man, at når bunden nu synes at være nået i tysk økonomi, vil det smitte af Tysklands nærmarkeder, og den danske eksport til andre lande vil dermed også forbedres af den tyske fremgang.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen