Berlingske Business

Tysk eksport sætter rekord

BMW
BMW Foto:

Eksporten af varer ud af Tyskland er faldet en smule, men 2012 ser fortsat ud til at blive rekordår for salg af BMWer, Audier og masser af andre tyske varer til udlandet.

Selv om den tyske eksport faldt en smule i november 2012 især som følge af den økonomiske krise i resten af Europa, så står tysk eksport til at blive større end nogensinde i år.

Det er over 1.000 mia. euro, eller otte pct. af verdens samlede eksport af varer, der kommer fra Tyskland i 2012.

Det gør vores store nabo mod syd til verdens tredjestørste eksportnation lige efter Kina og USA.

Danmark har til sammenligning en vareeksport på under 100 mia. euro og er dermed kun verdens 37. største eksportland, når det gælder salg af fysiske varer, viser de seneste tal fra verdenshandelsorganisationen WTO.

Ingen recession

Den tyske eksport overraskede ved at falde med 3,4 pct. i november 2012 i forhold til måneden før, men eksporten er fortsat steget med over fire pct., når de første 11 måneder af 2012 sammenlignes med samme periode året før.

Dermed er eksporten den klart vigtigste årsag til, at Tyskland i år undgår recession og det fald i velstanden, som Danmark og de øvrige 16 eurolande slås med.

Fremgangen for de store tyske eksportvirksomheder skyldes især, at de sælger stadigt mere til Asien, Sydamerika og USA.

Eksporten af varer fra Tyskland til lande uden for EU steg således med 9,9 pct. i tredje kvartal af 2012 sammenlignet med samme periode året før, og salget til USA skød i vejret med imponerende 25,7 pct.

Flere BMWer til USA og Kina

BMW, der er verdens største producent af luksusbiler, har eksempelvis netop meddelt, at det også i år venter overskud på grund af øget salg især i USA og Kina. Samme melding er kommet fra Audi og flere andre tyske virksomheder.

Den tyske centralbank, Deutsche Bundesbanks, seneste bud lyder på en vækst på 0,7 pct. i 2012 og 0,4 pct. i år i Tyskland, hvorefter det langsomt skulle begynde at gå bedre i 2014 og fremefter.

Bundesbank har dog også slået fast, at Tyskland, der har Europas største økonomi, sandsynligvis har oplevet et ret stort dyk i produktionen i årets fjerde kvartal. På det sidste er arbejdsløsheden da også steget en smule, så den nu er på 2,94 millioner, eller 6,9 pct. af arbejdsstyrken, hvilket dog stadig er tæt på at være det laveste i 20 år.

Vækst og nye job

Den tyske forbundskansler, Angela Merkel, har for nylig sagt, at vækst og nye job vil få større prioritet i år, hvor der til september er valg til den tyske forbundsdag.

Dermed antyder hun også, at fokus ikke længere skal være rettet helt så meget mod gældskrisen og reduktion af store underskud som før.

Et større privatforbrug er noget af det, som kan sætte mere fart på den tyske vækst. De fleste regner da også med, at forbruget vil stige, fordi lønnen for tiden stiger mere end priserne. Men også fordi den høje tyske spareiver ventes at tage lidt af fremover. Det ventes at ske i takt med, at tiderne i europæisk økonomi sandsynligvis bliver lidt bedre. Julesalget i november og december 2012 steg dog kun forsigtigt med 1,5 pct. i forhold til sidste år.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen