Berlingske Business

Twitter-investorer kigger langt efter de gode nyheder

FILES-US-POLITICS-TWITTER-COUR
Overskrift
For fem år siden forventede analytikere, at Twitter ville opnå en reklameomsætning på næsten 7 milliarder dollar i 2018. Nu er forventningerne mere beskedne og ligger i omegnen af 2,5 millioner dollar. Scanpix/Josh Edelson
FILES-US-POLITICS-TWITTER-COUR
Overskrift
For fem år siden forventede analytikere, at Twitter ville opnå en reklameomsætning på næsten 7 milliarder dollar i 2018. Nu er forventningerne mere beskedne og ligger i omegnen af 2,5 millioner dollar. Scanpix/Josh Edelson

Væksten i omsætning og antallet af månedlige brugere er presset for det sociale medie Twitter.

København. Det har ikke været nemt at være aktionær i Twitter de senere år.

Fra at være en vækstaktie med store forventninger til fremtiden er det blevet stagnerende grå virkelighed for det sociale medie.

- Twitter er udfordret på mange fronter. Væksten i antallet af brugere er gået i stå langt tidligere, end man havde regnet med.

- Og samtidig er selskabets andel af markedet for onlinemarkedsføring i USA faldende, siger aktiestrateg Peter Garnry fra Saxo Bank.

Når Twitter senere onsdag offentliggør sit regnskab for første kvartal i år, vil han særligt holde øje med udviklingen i antallet af brugere.

Tallet har stor betydning for forventningerne til den fremtidige indtjening. Og det er kun steget svagt de senere kvartaler.

Det endda selv om den amerikanske præsident, Donald Trump, med sine flittige skriverier har givet mediet en masse omtale, siden han blev valgt i efteråret.

- Det skyldes nok, at Twitter godt nok er simpel i sin form, men er relativt kompliceret at bruge og forstå.

- Derfor er der mange, der falder fra og aldrig kommer tilbage, siger Peter Garnry.

Twitter tjener hovedsageligt penge på at sælge reklamer, der dukker op i brugernes feed. Nøjagtigt som Facebook.

Men fordi Twitter ved mindre om sine brugere end Facebook, så er det sværere at ramme præcis den målgruppe, man er interesseret i.

Derfor er det stadig ikke lykkedes at gøre Twitter til en pengemaskine. Og umiddelbart er det ifølge Peter Garnry svært ved at se, hvordan det skal lykkes.

- 250 millioner aktive brugere på en social medieplatform har selvfølgelig en værdi, men den er svær at fastsætte præcist.

- Det handler nok meget om, hvilken merværdi man kan få ud at integrere den i andre tjenester eller apps, vurderer aktiestrategen.

Twitter har længe været det næstmest benyttede sociale medie, når det gælder annoncering, men Snapchat nærmer sig hastigt bagfra.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen