Berlingske Business

Turistfond skyder 13 mio. i fritidsforskning

En række af Danmarks største turistattraktioner er gået sammen om det største kompetenceudviklingsprojekt

i dansk turisme nogensinde.



I første omgang bruges 13,1 mio. kr. på at udarbejde en række fremtidsscenarier

for landets attraktioner, bl.a. baseret på tendenser indenfor børnefamiliers fritidsbeskæftigelse.



I alt

er der afsat 46 mio. kr. til sikring af turistattraktionernes fremtid. Det er den nyoprettede Attraktionernes Udviklingsfond, der

står bag tiltaget.



- Turistattraktioner konkurrerer ikke bare med hinanden om kunderne. Vi er i konkurrence med alle former

for fritidsbeskæftigelser fra Playstation til svømmehal. Derfor er vi gået sammen om at udtænke forskellige strategier

som vi alle kan bruge til at forbedre vores tiltrækningskraft, siger formand for Attraktionernes Udviklingsfond, Henrik Lehmann

Andersen, der desuden er direktør for Odense ZOO.

Strategisk turisme

Hidtil har udviklingen i branchen vist et stagnerende

besøgstal, og det skal der nu gøres noget ved. Hvor attraktionernes fremtidsstrategi tidligere var baseret på

køb af ny rutschebane eller andre investeringer i fysiske anlæg, er det nu på tide, at der bliver tænkt dybere

tanker omkring branchens overlevelse.



- Vi skal klæde lederne af turistattraktionerne på med viden om nutidens og

fremtidens samfund om familiemønstre og fritidsbeskæfigelse. Derved håber vi på, at vi kan være med

til at øge professionaliseringen og deres evne til at tage væsentlige strategiske beslutninger for fremtiden og samtidig

føre dem ud i livet, siger Henrik Lehmann Andersen.



Bevillingen fra Arbejdsmarkedets Feriefond på 13 mio. kr. til aktiviteterne

i projektets 1. fase suppleres af finansieringen fra de 40 attraktioner, der tæller så forskellige deltagere som Tivoli,

Bornholm Middelaldercenter, Glasmuseet Ebeltoft, Danmarks Japanske Have, Andelslandsbyen Nyvang, Dragsholm Slot, Johannes Larsen Museet

og mange andre. Projekt ODA, Oplevelsesudvikling i Danske Attraktioner, gennemføres over de kommende 3,5 år.



Noget

af det attraktionerne kommer til at tænke over er, hvordan de imødekommer de besøgendes stigende krav om underholdning.

Den iagttagende gæst er uddød, lyder det fra Henrik Lehmann Andersen. Børnefamilierne vil selv involveres både

fysisk og intellektuelt, når de besøger en attraktion.



Eksempler på interessante tiltag, hvor involveringen

er inddraget er Ribe Vikingecenter, der med stor succes giver familierne mulighed for at være med til at slagte høns

på den gode gamle facon, nemlig den med øksen og huggeblokken.



En anden mere fredelig vikingeaktivitet, der har

givet pote var da Vikingeskibsmuseet i Roskilde besluttede sig for at lave daglige sejladser med gæsterne i museets vikingeskibe.



Hos

Henrik Lehmann Andersens eget Odense ZOO oplever han bl.a., at dyrevelfærd har fået en stigende betydning for folks vilje

til at besøge stedet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen