Berlingske Business

Turismen skal ikke skygge for anden erhvervsudvikling

Turismen fylder med en omsætning omkring 50 milliarder kroner godt i dansk erhvervsliv, og især langs kysterne betyder

indtægterne fra feriegæster meget. Men turisterhvervet skal ikke være yderområdernes vigtigste livline til

at udvikle sig.



Formanden for de 114 små og fattige kommuner i foreningen Det Skæve Danmark, borgmester i Sundsøre

Kommune, Flemming Eskildsen, er ikke indstillet på at snakke arrangørerne efter munden, når han i dag holder oplæg

på det første af Danmarks Turistråds tre debatmøder om turismens udvikling i 2010.



- Vi har sandsynligvis

potentialer inden for turismen, som vi ikke udnytter nu, men turismen kommer forhåbentlig aldrig i en position, hvor erhvervet

er det stærkeste kort i udviklingen af yderområderne. Selv i nogle af landets mest udprægede turistkommuner som

Blåvandshuk er der en sæson på to-tre måneder, og forhåbentlig kan det ikke overhale det øvrige erhvervsliv,

siger Flemming Eskildsen. I værtsområdet for turistrådets debatmøde, Syd- og Sønderjylland, vurderes

turismen at beskæftige ca. 12.000 personer og skabe en omsætning på overnattende gæster på ca. syv mia.

kroner. "Men potentialet og vækstmulighederne er større", lyder Danmarks Turistråds saltvandsindsprøjtning

til visionsdebatten.



- Vi er parate til at udvikle, så vi kan få flere gæster, udvide sæsonerne og skabe

et mere internationalt præg, men vi ønsker en afbalanceret turisme i forhold til befolkningen. I den forbindelse tager

jeg mit eget områdes turistpolitik under armen, idet vi ikke har lyst til at skulle vade i forlystelsesparker og vandlande -

mere plastic, siger Flemming Eskildsen.



Han finder det sundt, at det bliver turisterhvervet på de enkelte destinationer,

der i fremtiden skal bidrage mere til markedsføringen, efter at det offentlige tilskud hidtil har vejet mest. Det vil sikre,

at investeringerne foregår på et forretningsmæssigt grundlag.



Flemming Eskildsen mener, dansk turisme skal

satse mere på at sælge dansk særpræg og at raffinere produktet end at gå ensidigt efter kvantitet. Og så

skal turisterne vænnes til at komme til Danmark i en større periode af året.







Videnarbejdspladser



En

indtil for nylig hemmeligholdt rapport bestilt af Erhvervs- og Boligstyrelsen om, hvordan regionerne i Danmark skal udvikle sig, konkluderede,

at de større byer skal bære væksten i fremtiden.



Det blev af nogle udlagt sådan, at dele af Jylland

i fremtiden kan udvikle sig i retning af et reservat.



Det fremtidsscenarium lægger Flemming Eskildsen kraftig afstand

til.



- Hvis vi skal have et Danmark i balance, skal der være mulighed for at etablere videnbaserede og højteknologiske

private arbejdspladser uden for de områder, hvor de fleste søger sammen i disse år. Vi skal have erhvervsfyrtårne

og stærke faglige miljøer i de større byer, men vi må på et tidspunkt nå en grænse for

overophedningen og den kraftige pendling til bestemte områder. Derfor må vi lægge væksten, hvor arbejdspladserne

er, i yderområderne, siger Flemming Eskildsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen