Berlingske Business

Turbo på lukning af hjemmeservicefirmaer

Første januar blev tæppet trukket ud under de danske hjemmeservicefirmaer. Regeringen vedtog sidste år sammen med

Dansk Folkeparti en finanslov for 2004, der pr. første januar i år fratog de mange hjemmeservicefirmaer statstilskuddet

på 40 pct. Dermed forsvandt også hjemmeservicefirmaernes forretningsgrundlag, og derfor opgiver flere hjemmeservicevirksomheder

end nogensinde nu ævred. Det viser nye beregninger, som Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har foretaget for ErhvervsBladet.



-

Selvom tallet er uhyggelig højt, er det kun toppen af isbjerget vi ser. I løbet af januar vil tallet eksplodere. Utrolig

mange vil melde sig ud, spår Torben Damm Mørch, der er næstformand for Foreningen af Hjemmeservicevirksomheder.



Antallet

af virksomheder, der melder sig ud af hjemmeserviceordningen ligger især i de sidste måneder af 2003 markant højere

end antallet i foråret, og samtidig falder antallet af virksomheder, der melder sig ind i hjemmeserviceordningen, markant. Det

viser den udregning, Erhvervs og Selskabsstyrelsen har lavet for ErhvervsBladet.



- Vi hænger sammen økonomisk, staten

tjener penge på os, og vi beskæftiger en række svage medarbejdergrupper, så jeg kan ikke se logikken i at

lukke os ned, siger en skuffet Torben Damm Mørch.



- Den eneste grund til at afskaffe os er en borgerlig politisk ideologi, der

ikke synes om støtteordninger. Til gengæld vil vi nu se langt flere arbejdsløse, der har været beskæftiget

med hjemmeservice, tilføjer han.



Hjemmeservicefirmaerne er på ti år gået fra en omsætning på

nul kroner i 1994 til at omsætte for over en halv milliard sidste år. Derfor er det store beløb, der risikerer

at blive brugt på sort arbejde, mener Torben Damm Mørch.



Rockwoolfonden forsker i sort arbejde, men mens utallige

tilhængere af hjemmeserviceordningen spår om et boom i mængden af sort rengøring, kan fondens økonom

Søren Pedersen ikke tilslutte sig det kor:



- En rapport fra Erhvervsministeriet fra 2001 viste, at kun ca. 10 pct. af de

mennesker, der brugte hjemmeserviceordningen, tidligere fik gjort sort rent. Det tyder på, at der ikke er den helt store sammenhæng

mellem sort arbejde og hjemmeservice. På den anden side har folk måske i mellemtiden vænnet sig til at få

gjort billigt rent i deres hjem. Det er ikke sikkert, at de nu vil undvære den billige rengøring, siger han.



Mere

klar i mælet er direktør John Lindquist fra DanRen Service, der er et af Esbjergs største hjemmeservicefirmaer:



-

Nu er der jo en enorm efterspørgsel efter rengøring i private hjem, og hvis firmaerne må lukke, så vil der

også være en masse arbejdsløse rengøringsfolk. Man behøver ikke være særlig fantasifuld

for at forestille sig, hvad der så vil ske, siger John Lindquist, der forudser, at han kommer til at afskedige mange af de medarbejdere

i sit eget firma, der i dag beskæftiger sig med hjemmeservice.



- Og det alene på grund af regeringsindgrebet. Det

synes jeg sgu'' er træls, især når man er gået så helhjertet ind i det. Man sidder lidt med en tom fornemmelse,

når priserne stiger og kunderne derfor falder fra her i januar, siger John Lindquist.







De små ryger først



-

De helt små ryger først, vurderer Torben Damm Mørch, der er næstformand for Foreningen af Hjemmeservicevirksomheder

og samtidig er direktør i James Hjemmeservice.



- De har måske udelukkende beskæftiget sig med hjemmeservice,

og kan derfor ikke som større rengøringsfirmaer sætte deres få medarbejdere til f.eks. erhvervsrengøring.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen