Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Tryghed og løn bliver temaer ved transportforhandlinger

PM. I dag begynder forhandlingerne mellem fagforbundet 3F's tran
I dag begynder forhandlingerne mellem fagforbundet 3F's transportgruppe og Dansk Industri om ny fællesoverenskomst fra v. viceadm. direktør Kim Graugaard., DI , adm. direktør Karsten Dybvad , 3F Transport Jan Villadsen og forhandlingssekretærerne Karsten Kristensen og Flemming Overgaard Foto Keld Navntoft Foto:

Dansk Industri og 3F har hver især nogle konkrete ønsker til de kommende overenskomstforhandlinger.

Tryghed for de ansatte og fortsat god konkurrenceevne for virksomhederne.

Det bliver blandt hovedtemaerne, når Dansk Industri og 3F Transport skal forhandle en ny overenskomst på plads for de 35.000 ansatte på transportområdet.

Sådan lyder markeringerne fra de to parter forud for de kommende ugers møder.

»Der er et gennemgående tema for vores medlemmer, og det handler om tryghed,« siger Jan Villadsen, der er formand for 3F Transport.

Chauffør bliver væk fra principiel Uber-sag BM

Her har man spurgt medlemmerne om, hvad de gerne vil have med i den nye overenskomst.

Mange har svaret, at de i kraft af efter- og videreuddannelse vil sikre sig bedst muligt mod, at deres kompetencer bliver utidssvarende.

Og så er det også et stort ønske i højere grad at kunne tilrettelægge sin arbejdstid selv.

»Tiden er måske inde til, at man ikke behøver at være på arbejde 37 timer hver uge, men at det måske kan indrettes mere fleksibelt,« siger Jan Villadsen.

Mandag - Probana

Hos Dansk Industri er fokus først og fremmest på at fastholde den positive udvikling, som dansk erhvervsliv har oplevet siden 2010.

»Beskæftigelsen er øget og ledigheden er faldet, og den gode udvikling er et resultat af, at vi har indgået fornuftige overenskomster med hinanden.«

»Derfor spørger vi, om vi ikke skal sikre, at fremgangen fortsætter. Det kan man ikke gøre, uden at vi er konkurrencedygtige,« siger Karsten Dybvad.

Billede

I den formulering ligger i sagens natur, at arbejdsgiverne ikke forventer alt for store lønstigninger. Til det svarer Jan Villadsen:

»Jeg ville være en dårlig tillidsmand, hvis ikke jeg syntes, at vi havde lidt til gode på lønnen.«

»Vi har også været tilbageholdende i 2010, 2012 og 2014,« siger 3F-formanden.

Forhandlingerne på transportområdet omfatter blandt andet lagerarbejdere, chauffører og havnearbejdere. De danner ofte grundlaget for øvrige forhandlinger på normallønsområdet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen