Berlingske Business

Tryg angriber udskældt forsikring

15BUSejerskifte.jpg
Ejerskifteforsikringen er forsikringsbranchens smertensbarn, hvor der er alt for mange klager. Foto: Jens Nørgaard Larsen

Der er stadig alt for mange, der rager uklar med forsikringsselskaberne om ejerskifteforsikring, mener Tryg, der vil have regelsættet ændret. Forbrugerrådet bakker op.

Det er både dyrt, opslidende og det giver forsikringsbranchen en rigtig dårlig dialog med kunderne. Ejerskifteforsikringen er og bliver forsikringsbranchens smertensbarn, hvor der er alt for mange klager, og det er for svært for kunder og selskaber at komme overens med, hvad der rent faktisk er dækket.

Sådan lyder meldingen nu fra landets største forsikringsselskab, Tryg, hvor topchef Morten Hübbe gerne vil have dækningerne for den udskældte forsikringstype, der dækker eventuelle skader for en ny boligejer, ændret endnu engang: »Der er en dårlig sammenhæng mellem det, som kunden forventer er dækket, og det, som rent faktisk er dækket. Jeg ville gerne rive det produkt over og smide det ud,« siger Morten Hübbe bare et år efter, at Folketinget senest ændrede reglerne for ejerskifteforsikringer med udvidelser af dækninger, der medførte massive prisstigninger:

»Det kan godt være, at der skal gå en periode, hvor man skal se, hvor langt man kan komme med endnu bedre rådgivning og kommunikation om, hvordan man er dækket. Men jeg tror, at vi igen kommer til at skulle se på, om man skal give dækningerne et løft, ligesom man gjorde det i 2012,« lyder det fra Morten Hübbe.

I forbrugerrådet bakker jurist Mads Mølgaard Braüner op om, at man igen skal se nærmere på at få løftet dækningerne for det forsikringsprodukt, der i forhold til sin udbredelse fylder meget i klagestatistikkerne hos Forsikringsankenævnet:

»Man kan godt se på, om man kan øge dækningen i forhold til i dag. Det kunne f.eks. være på skadesbegrebet, så man i dækningerne ikke længere tager udgangspunkt i, hvad løsningerne er i et tilsvarende hus, men i et velfungerende hus. Hvis det er udgangspunktet, vil vi ikke være afvisende over for at gå i dialog med branchen.«

Hos de øvrige selskaber er man tvivlende over for at pille yderligere ved regelsættet. For eksempel frygter skadeschef Charlotte Raebuern fra Dansk Boligforsikring, at øget dækning kan gøre ejerskifteforsikringerne så dyre, at kunderne vælger dem fra:

»Man kan godt sige, at mere og mere bare skal være dækket, men på et tidspunkt kommer man i en situation, hvor kunden ikke længere ønsker at betale. Så har produktet ikke længere nogen berettigelse.«

Ifølge Charlotte Raebuern bliver det mere relevant, hvis man bor i en del af landet, hvor boligmarkedet stadig er faldende, for så kan forsikringerne blive så dyre for boligsælgerne, at de bliver valgt fra. I forvejen betød det nye regelsæt fra 2012, at boligsælgerne kom til at bære prisstigningerne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen