Berlingske Business

Trustpilot-stifter: En børsnotering er lig med begrænsninger

q
Peter Holten Mühlmann, direktør Trustpilot. Foto:

Peter Mühlmann vil med egne ord blive overrasket, hvis hans virksomhed, Trustpilot, bliver børsnoteret i 2016, som der ellers er spekuleret i. Det er en mulighed, siger han. Men den vil også være lig med begrænsninger.

Danske Trustpilot er stormet frem de seneste år. Virksomheden, der gør sig i brugeranmeldelser på internettet, er midt i en udenlandsk ekspansionsfase, og er af flere blevet udpeget som en mulig børskandidat. Blandt ejerkredsen er der endda blevet peget på 2016 som året, hvor det kan ske.

Berlingske har i en stribe dugfriske TV-interview spurgt ind til stifter og direktør Peter Mühlmanns oplevelser, erfaringer og visioner med den heftigt voksende IT-virksomhed. Men når det kommer til muligheden for en børsnotering, så skinner den 33-årige iværksætters naturlige beskedenhed igennem. Han vil ikke love mere, end han kan holde.

t

Det udstråler hans svar på spørgsmålet »er det i 2016, du går på børsen med Trust-pilot« da også.

»Det vil overraske mig,« siger han lattermildt og uddyber:

»Jeg kunne godt tænke mig at skabe en virksomhed, der kan børsnoteres. For så har du skabt en sund virksomhed for alle. Men det er ikke et personligt mål for mig.«

TV: Hvor meget vækst skal der til for at retfærdiggøre Trustpilots underskud?

 

24BUSPix-Peter-Holten-Mhlma.jpg

Peter Mühlmanns fokus er da også den bane, som en svulmende startup-virksomhed som hans ofte bliver anbefalet at følge. Det handler grundlæggende om at sætte sig på et marked. Produktet skal blive kundernes førstevalg. Hvis det sker, så er forventningen, at pengene følger efter.

Derfor er børsnoteringen ikke et mål i sig selv. Men verden er ikke sort/hvid, fremhæver han.

»Jeg har lidt blandede følelser om det. Det er jo en præstation, og det giver adgang til endnu mere af den kapital, som du skal bruge til at vokse endnu mere. Omvendt så giver det også nogle begrænsninger,« siger han.

I den forbindelse henviser Peter Mühlmann til de overvejelser, som en af verdens allermest feterede iværksætterikoner har gjort sig. Han fremhæver Paypal-opfinderen og Tesla-stifteren Elon Musks efterrationaliseringer.

»Han prøver med Tesla og SpaceX virkelig at få børsnoteringen så sent som muligt. Han synes, at det kvartalsfokus, man får som børsnoteret, ikke er sundt for virksomheden,« siger Peter Mühlmann og vender blikket indad:

»Jeg er ikke erfaren nok til at vurdere, hvornår det rigtige tidspunkt er. Derfor koncentrerer jeg mig om at få en struktur, der er så sund, at vi kan gøre det. Så må det være en beslutning derfra, om man så bør gøre det.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen