Berlingske Business

Trods færre passagerer indleder DSB året med millionoverskud

DSB kørte med trecifret millionoverskud sidste år
Foto:

Første kvartal gav overskud før skat på 114 millioner kroner i DSB, selv om der blev solgt færre rejser.

DSB havde færre passagerer i første kvartal 2018, men alligevel formåede statsbanerne at øge overskuddet i forhold til samme periode sidste år.

Det oplyser DSB i forbindelse med sit regnskab.

DSB fik et resultat før skat på 114 millioner - korrigeret for engangsposter. Det er 66 millioner kroner bedre end i 2017 på den post.

Antallet af solgte rejser faldt med fem procent.

- Det skyldes hovedsageligt en nedgang i antal rejse i S-tog på grund af sporarbejder samt påskens placering i forhold til sidste år, lyder det fra DSB.

Kvartalet var også præget af store problemer med en del af de sjællandske togstrækninger, hvor de såkaldte ME-lokomotiver måtte tages ud af drift, fordi deres aksler slog revner. Det betød færre afgange i en periode.

Det vejer ned i regnskabet, at DSB har fået mindsket sin kontraktbetaling med 50 millioner kroner i kvartalet, men samtidig tæller det op, at omkostningerne er reduceret.

Det skyldes blandt andet, at der er sagt farvel til omkring 100 stillinger i administrationen, ligesom ansatte tjenestemænd har fået reduceret deres pensionsbidrag.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen