Berlingske Business
15:24

Tredje generation sidder typisk i bestyrelsen

BT
Tredje generation i Topsøe-familien er ikke ene om at varetage deres ejerinteresser på bestyrelsesniveau fremfor på direktions­niveau. I flere andre af de største helt eller delvist familieejede virksomheder er mønsteret det samme for tredje generation. Foto:

I de største danske familieejede virksomheder er det sjældent, at tredje-fjerde generation sidder i direktionen. Ejerskabet udøves oftere gennem bestyrelsen.

Tredje generation i Topsøe-familien er ikke ene om at varetage deres ejerinteresser på bestyrelsesniveau fremfor på direktions­niveau. I flere andre af de største helt eller delvist familieejede virksomheder er mønsteret det samme for tredje generation.

I Danfoss-regi er tredje generation også for nylig rykket ind i bestyrelsen. Før sommer overtog Jørgen Mads Clausens søn, Mads Jørgen Clausen, sin fars plads i Bitten og Mads Clausens Fond, som sidder på 85 procent af stemmerne i Danfoss-koncernen. Og sidste år kom søn af Peter Mads Clausen, Mads-Peter Clausen, ind i bestyrelsen for Danfoss A/S, samtidig med, at hans far trådte ud.

Tilsvarende har tredje generation i A.P. Møller-Mærsk-familien, de tre Mærks-døtre, udelukkende været repræsenteret på bestyrelsesniveau.

Tendensen synes at være, at jo længere ud man kommer i generationerne, og jo større virksomhederne er, jo mere hælder ejer­familien til at holde sig til bestyrelseslokalerne frem for at deltage i den daglige ledelse.

q

Ejer fremfor leder

»Over tid er der en tendens til, at familien trækker sig tilbage og får en ejerrolle frem for daglig ledelsesrolle. Nogle gange går det endda så langt, at familien også går ud af bestyrelsen, så de blot har en ren ejerrolle. Sidste skridt kan være helt at sælge aktierne,« siger professor ved CBS, Steen Thomsen, der er ekspert i selskabsledelse.

Men undtagelser er der selvfølgelig også. I Grundfos er tredje generation ikke kun aktiv på bestyrelsesniveau. Niels Due Jensens søn, Poul Due Jensen, har i mange år siddet i bestyrelsen for Poul Due Jensen Fond, der sidder på aktiemajoriteten i Grundfos, men sideløbende har han også arbejdet sig op i Grundfos-koncernen. Og sidste år fik Poul Due Jensen så en plads i Grundfos’ koncerndirektion i en nyoprettet stilling med ansvar for salg og marketing.

Jakob Haldor Topsøe

Hvis man tæller fjerde generation med, er der i A.P. Møller-Mærks-regi også et enkelt oldebarn efter stifteren, A.P. Møller, som også har ledelsesansvar uden for bestyrelseslokalet. Ane Mærsk Mc-Kinney Ugglas søn, Robert Mærsk Uggla, fik sidste år plads i bestyrelsen for A.P. Møller-Mærsk, men har siden 2012 også som administrerende direktør stået i spidsen for Svitzer A/S, som er et selskab i A.P. Møller-Mærsk-koncernen.

I Danfoss var anden generation, Jørgen Mads Clausen, i en årrække administrerende direktør for virksomheden, men i 2008 trådte han tilbage og overlod det daglige ansvar til Niels Bjørn Christiansen.

Udfordring for familierne

Ifølge Steen Thomsen bliver det i de største virksomheder ofte en udfordring for ejerfamilien at matche kravene til det at lede en stor, international virksomhed.

»Jo større virksomheden er, jo sværere er det at være tæt på driften, fordi det bliver mere kompliceret og kræver flere specialister. Alene af den grund er der en tendens til, at man professionaliserer ledelsesleddet og henter en ektern ledelse. Men derfor kan familien jo udmærket fortsat spille en rolle,« siger Steen Thomsen.

Christian og Thor Stadil

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen