Berlingske Business

Topselskaber snubler på stribe i deres regnskaber

Novo
En stribe af de største børsnoterede selskaber såsom Novo Nordisk og GN Store Nord har leveret skuffende resultater i 3. kvartal, og de dårlige vibrationer har virket som brændbar væske hældt ud over aktiemarkedet. Foto:

Toppen af dansk erhvervsliv har kurs mod en ualmindelig mat afslutning på 2015.

Det skriver Finans.

Det står tindrende klart, efter at en stribe af de største børsnoterede selskaber såsom Novo Nordisk og GN Store Nord har leveret skuffende resultater i 3. kvartal, og de dårlige vibrationer har virket som brændbar væske hældt ud over aktiemarkedet.

aaaa

- Det er meget forskelligt fra selskab til selskab, hvad årsagen er til, at de ikke lever op til forventningerne. Men en branche, der over en bred kam har oplevet kursfald i kølvandet på regnskaberne, er bankerne, siger Niels Leth, aktieanalysechef hos Carnegie.

Både Danske Bank, Nordea, Jyske Bank, Sydbank og Spar Nord har overrasket kraftigt til den kedelige side i 3. kvartal, og stort set hele sektoren har fået kursklø.

- Bankerne har skuffet gevaldigt på indtægtssiden, siger Carsten Leth, porteføljechef i Nordea.

Mærsk presset af oversvømmet marked for containerfragt Årsreg

Foreløbig har omtrent halvdelen af de store børsnoterede danske topselskaber i C20-indekset aflagt regnskab for 3. kvartal, og størstedelen er dumpet.

Ifølge finanshuset ABG Sundal Collier er billedet identisk i hele Norden, hvor 40 pct. af selskaberne indtil videre har skuffet på indtjeningen, ligesom forventningerne til næste års indtjening også er sænket.

Aaa

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen