Berlingske Business

Topledere misser unik mulighed i global konkurrence

08busPix-PhilipWiig_Accentu.jpg

Kun otte af verdens 100 største højtelnologiske virksomheder har deres hovedkavrter i Europa.

I dag er ikke en eneste af de førende internetselskaber i verden europæiske. Og kun otte af de 100 største højteknologiske virksomheder i verden har deres hovedkvarter i Europa.

Samtidig er det netop kommet frem, at toplederne i de europæiske virksomheder ikke er så sultne efter at tage den digitale førertrøje som vores kinesiske naboer. 68 procent af de kinesiske topledere VIL nemlig være førende inden for det digitale område i modsætning til kun 39 procent af de europæiske topledere. Det viser en ny Accenture-undersøgelse blandt 700 top­ledere i verden, og det blotlægger en uheldig tendens.

05BUSFlemming-Besenbacher.jpg

De europæiske virksomhedsledere er for tilbageholdende og afventende. Og det på trods af, at majoriteten af dem erkender, at digital teknologi er afgørende for at skabe vækst. Det ligner en global skævvridning af ambitionsniveauet, og det kan meget vel blive udslagsgivende for den globale konkurrencesituation på sigt.

Nye digitale teknologier indebærer en fantastisk vækstmulighed. Det er de fleste europæiske topledere og regeringsfolk enige om, men der er et bump på vejen.

Ifølge toplederne er de tre væsentligste barrierer på lovgivningsniveau, at der skal skabes klarere regler for beskyttelse af data, at investeringer i den næste generation af IT-infrastruktur skal støttes og endelig, at myndighederne skal fjerne regler og barrierer, der måtte stå i vejen for at sælge produkter og service på tværs af landegrænserne. Så godt som alle disse punkter er indeholdt i den nyligt lancerede strategi for det indre digitale marked i Europa.

kabler

Strategiudspillet om det indre digitale marked fra EU-Kommissionen er en vigtig milepæl, som, hvis strategien bliver omsat til aktiv politik, kommer til at udgøre en væsentlig forskel for virksomheder og forbrugere i Europa. Men strategien skal bakkes op af en væsentlig mere ambitiøs tilgang blandt europæiske topledere. Det gælder også danske topledere.

Danske virksomheder har en unik mulighed for at stræbe efter den digitale førertrøje, fordi vores IT-infrastruktur er så veludviklet, og vores generelle IT-kompetencer er høje, men det kræver, at vi er mere ambitiøse og ikke stiller os tilfredse med en risikabel andenplads over for det buldrende Kina.

Det indre digitale marked skal sikre ordentlige rammevilkår, men det er top­ledernes ansvar at hæve barren og de digitale ambitioner i virksomhederne, så vi kan frigøre det digitale potentiale. Et potentiale hvor der forventes en vækst på mere end 3.000 milliarder kroner og hundredtusind nye job.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen