Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Topchefer har købt opsvings-champagne – men holder den på køl

cc
Overskrift
Christian Clausen, koncernchef (CEO) for Nordea. Foto:
champagne
Overskrift
Foto:

En række topchefer ser det samme i deres virksomheder, som Nationalbankdirektøren ser i kongeriget: Et spirende opsving. Men bjørnen er endnu ikke skudt – slet ikke i detailhandelen.

Flere solgte firmabiler, større fragtmængder og et accelererende boligmarked. De største virksomheder måler den økonomiske temperatur på forskellig vis, men deres termometre viser alle det samme: det luner derude.

Efter en årrække med dyb økonomisk krise opjusterede nationalbankdirektør Lars Rohde onsdag sit vækstskøn for dansk økonomi, og en række topchefer tør nu også tro på opsvinget. Det er her ikke endnu, understreger de, men kombinationen af faldende oliepriser, høj dollarkurs og lave renter gør, at optimismen er stærkere end nogensinde.

»Personligt tror jeg, at når den her cocktail får lov til at sætte igennem, bliver det omsat i forøgede investeringer og forøget forbrug. Vi kan ikke nu gå ud og sige, at opsvinget har bidt sig fast, men der er tidlige indikationer på det. Jeg tror personligt på, at vi i andet halvår kan se, at tingene har bidt sig fast,« siger Niels Smedegaard, der er administrerende direktør i rederiet DFDS.

aa

Nordea er Europa-positive

Hos Nordens største bank, Nordea, ser øverste topchef Christian Clausen den samme effekt af den makroøkonomiske cocktail. Ikke bare i Danmark, men i hele Europa.

»Vi ser lige nu en række positive faktorer på én gang med rekordlave renter, den svækkede valuta og den lave oliepris. Jeg forventer derfor en vækst i euroområdet på 1,5 pct. i fjerde kvartal, og jeg vil ikke blive overrasket over en vækst helt op mod to pct., hvis de positive drivere også får udløst den styrkelse af forbrugertilliden og virksomhedernes lyst til at investere, som vi har ventet på,« siger Christian Clausen, der dog ikke vil erklære den for endeligt hjemme.

»Det forudsætter naturligvis, at vi ikke får negative geopolitiske nyheder, så vi kan stadig blive skuffede.«

Som del af det europæiske selskab har Niels Smedegaard fra DFDS også rettet blikket ud over Danmarks grænser, og han holder med Christian Clausen i, at det ser godt ud, men at der stadig er malurt i bægeret.

»Tingene har holdt sig på et fornuftigt højt niveau, men det er ujævnt billede. Vi opererer i 20 europæiske lande og alt, der har med England og kontinentet at gøre, har en betydelig vækst. Men det er ikke helt slået igennem i dele af Sverige og i Baltikum, der ligger lidt underdrejet,« siger Niels Smedegaard.

Shopping på Strøget.

Der skal mere til

Selv om topcheferne ser det gryende opsving, og nu også tør tro på det, er flere af dem dog tilbageholdne med at indvarsle opsvinget fuldt ud. Politisk usikkerhed – i særdeleshed i Østeuropa – bliver af flere nævnt, som den største trussel mod en bedring i økonomien. Derfor er beskeden den samme fra flere: De positive klange skal runge i længere tid, før topcheferne for alvor tør lægge den graverende finanskrise bag sig.

Efterspørgsel på varebiler

Det er også holdningen hos Jens Bjerrisgaard, der er administrerende direktør hos bilimportøren Semler. Her er man for alvor begyndt at mærke de stigende økonomiske temperaturer, og det er i særdeleshed erhvervslivet, der trækker.

»Vi ser en øget efterspørgsel efter varebiler. Det er i hvert fald en indikator for, at de små- og mellemstore virksomheder har fået lyst til og mulighed for at investere igen,« siger Jens Bjerrisgaard,

»Vi skal se bedringer over en længere periode, før vi kan sige, at det har bidt sig fast. Men alt andet lige synes jeg, at der er mange indikatorer, som gør, at vi godt tør tro på det.«Dansk Supermarkeds administrerende direktør, Per Bank, er overordnet positiv omkring Nationalbankens opjusterede vækstskøn, men han er mere skeptisk over for, hvor hurtigt detailhandelen får del i kagen.

»Vi har de seneste år oplevet, at forbrugerne trods samlet set stigende forbrugertillid og øget forbrug ikke har været særligt villige til at bruge flere penge på dagligvarer,« siger Per Bank, der heller ikke regner med, at 2015 bliver væsentligt bedre end de fire seneste år.

»Vores oplevelse er, at danskerne er nødt til ikke blot at forvente, men også mærke reelle forbedringer i deres egen økonomi, før detailhandelen kommer til at mærke det.«

Danmarks Nationalbank på Havnegade i København.

Hvis detailhandelen kommer til at mærke noget, bliver det på ingen måde som under de vilde år før finanskrisen.

Det mener Mads Ryder, der er administrerende direktør i IC Group. Han forklarer, at hans selskab som sådan ikke er konjunkturfølsomt, efter at man har frasolgt sine billigste mærker, og at man derfor har sværere ved at mærke nedture såvel som forbedringer i økonomien.

»Det er svært for os at aflæse, om vi har vækst på 0,8 eller 2,0 procent. Det er rigtigt, at vi har kunnet mærke, at stemningen er ved at lette. Men jeg bliver nødt til at fastholde, at det kommer an på, hvordan vi definerer et opsving. Vi kan godt se, at tallene begynder at forbedre sig, men det er slet, slet ikke et opsving, som vi så det før finanskrisen,« siger Mads Ryder.

18BUSKrise-med-faerre-menne.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen