Berlingske Business

Topchef for American Express runder af med opjustering

85624291 - 20171019015602445_o
Den succesfulde Kenneth Chenault (i midten) træder tilbage som administrerende direktær, beretter American Express. Scanpix/Nicholas Kamm

Den succesfulde Kenneth Chenault træder tilbage, beretter American Express i forbindelse med stærkt regnskab.

New York. Kreditkortfirmaet American Express kom så stærkt gennem årets tredje kvartal, at forventningerne til overskuddet for hele 2017 er sat et nøk op.

Samtidig oplyser firmaet, at den mangeårige administrerende direktør, Kenneth Chenault, træder tilbage 1. februar.

American Express fik i tredje kvartal et overskud på 1,36 milliarder amerikanske dollar eller godt 1,50 dollar per aktie ifølge AP.

På samme tid sidste år var overskuddet 1,14 milliarder dollar eller godt 1,20 dollar per aktie.

Resultatet var over analytikernes forventninger. De forventede et overskud på 1,48 dollar per aktie for det seneste kvartal.

For hele regnskabsåret forventer selskabet nu et overskud per aktie på 5,80-5,90 dollar mod tidligere 5,60-5,80 dollar.

Dermed overdrager Kenneth Chenault stafetten til afløseren Stephen Squeri i fuld fart.

Siden Chenault blev udpeget som topchef i 2001, har American Express mangedoblet sine indtægter.

Og han har ifølge Warren Buffett, en af verdens rigeste personer, formået at styre American Express sikkert gennem turbulente begivenheder.

- Ken har været guldstandarden for virksomhedsledelse og det fikspunkt, jeg måler andre ud fra. Han førte selskabet gennem 9/11 (terrorangrebet i 2001, red.), finanskrisen og de seneste års udfordringer, siger milliardæren.

American Express udfordres i stigende grad af store amerikanske banker, som går efter selskabets mest velhavende klienter. Senest har Bank of America lanceret et kreditkort rettet mod det segment.

Buffetts investeringsfirma, Berkshire Hathaway, er den største aktionær i American Express, hvis aktiekurs i år er steget med over 20 procent.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen