Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

To ud af tre rejsetjenester på nettet har utroværdige priser

email computer tastatur - 2017
Ved en gennemgang af 352 websider i EU viste det sig, at den først viste pris i hvert tredje tilfælde ikke var den samme som den endelige pris. Free/Colourbox

Det er rigtig godt, at EU-Kommissionen sætter ind over for bookingsider, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk.

København. Det bliver mere og mere almindeligt at booke hotel og fly på nettet til påske-, sommer- og efterårsferier.

Samtidig er det i øjeblikket også netop rejsetjenester på nettet, der er årsag til flest klager fra de europæiske forbrugere.

To ud af tre rejsetjenester har også utroværdige priser. Det skriver EU-Kommissionen i en pressemeddelelse.

Resultaterne er foruroligende, lyder det fra vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, Vagn Jelsøe. Han glæder sig dog over, at der bliver sat ind over for de vildledende websteder.

- Det er rigtig godt, at kommissionen skrider ind over for de her rejsetjenester, der ikke er retvisende.

- For den typiske forbruger er det jo den måde, man finder en flyrejse eller et hotel på gennem bookingportaler. Derfor er det helt afgørende, at vi også kan stole på dem, siger vicedirektøren.

352 websider, der sammenligner priser og bookingsider over hele EU er blevet undersøgt. Her fandt man, at 235 sider - svarende til to tredjedele - havde priser, der var utroværdige.

Der var eksempelvis sider, hvor der sent i en bookingproces blev lagt ekstra priselementer ind, uden at kunderne var oplyst om det.

Eller også fandtes den efterspurgte ydelse slet ikke til den oplyste kampagnepris.

Forbrugerrådet Tænk hører også jævnligt fra folk omkring problematiske prisportaler.

- Det er desværre ikke begrænset til rejseområdet. Det, der er særligt for rejseområdet, er, at det er så stor en andel af de serviceydelser, der bliver købt på det område, som bliver købt via portaler, siger Vagn Jelsøe.

Når forbrugerne tjekker priser en bookingside, opfordrer vicedirektøren til, at man altid også tjekker priserne på eksempelvis flyselskabernes egne sider.

EU-Kommissionens gennemgang af hjemmesiderne viste desuden, at den først viste pris i hvert tredje tilfælde ikke var den samme som den endelige pris.

Ifølge EU's forbrugerlovgivning skal priserne på en hjemmeside ellers fremgå klart og tydeligt.

Myndighederne har nu bedt de pågældende hjemmesider om at stramme op og løse problemet, lyder det i kommissionens pressemeddelelse.

Det er myndigheder fra 26 EU-lande samt fra Norge og Island, som har kontrolleret de 352 hjemmesider, der sammenlignede tilbud og priser i særligt rejsebranchen.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen