Berlingske Business

Tjek af ansøgernes baggrund vinder frem

Anna Castberg - den tidligere museumsinspektør på Arken i Ishøj er enhver arbejdsgivers mareridt. Hendes cv var

prangende og flot, men da det kom til stykket, viste det sig at være det rene digteri.



Hun kunne ikke dokumentere, at

hun havde de uddannelser og erfaringer, som ellers var det grundlag, hun var blevet ansat på, og det hele udviklede sig til

en skandalesag, som blev meget omtalt i pressen.



Det er sager som denne, der får virksomheder til at tjekke ansøgere.



Formanden

for danske detektiver og erhvervsefterforskningsbureauer oplever en markant stigning i antallet af sager, hvor virksomheder tjekker baggrunden

for de ansøgere, de overvejer at ansætte.



- Der er en stigning af den slags sager, fordi arbejdsmarkedet er blevet mere

mobilt, og fordi mange af de videnstunge virksomheder ansætter folk fra udlandet, siger Stig B. Madsen, der er formand for Foreningen

Danske Detektiver, og erhvervsforsker. Han har også sit eget detektivbureau.

Effekt fra udlandet

Dansk Arbejdsgiverforening

mener, at det er det internationale arbejdsmarked, der øger behovet for at undersøge baggrunden på dem, der ansættes.



Ole

Worm, der har 17 års erfaring med erhvervsefterforskning oplever, at det især er i de udenlandske virksomheder med afdelinger

i Danmark, der hyrer efterforskere til at undersøge baggrunden.



- Større udenlandske virksomheder med afdelinger

i Danmark ansætter ikke folk på væsentlige poster uden at tjekke dem grundigt først. De bliver nødt

til at beskytte sig mod plat og svindel og bedrageri, ellers kan det blive en dyr fornøjelse. I udlandet tjekker man ofte helt

ned på gulvniveau. Danske virksomheder er også begyndt at få øjnene for, at en almindelig straffeattest ikke

er nok. De er så småt begyndt at komme med - de vil ikke finde sig i at blive bedraget, siger Ole Worm, der er indehaver

af erhvervsefterforskningsbureauet PI Consult.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen