Berlingske Business

Tiger og nemlig.com skal hjælpe regeringen med nytænkning

BM
Flying Tiger på Kultorvet i København. Foto:

Regeringen nedsætter nyt vækstteam, der skal komme med bud på strategi for handel og logistik.

København. En gruppe erfarne danske erhvervsfolk og iværksættere får til opgave at komme med bud på, hvordan danske virksomheder skal kunne stå distancen mod internationale gigantvirksomheder i en virkelighed, hvor forbrugerne i stigende grad handler på nettet.

Regeringen nedsætter et nyt såkaldt vækstteam for handel og logistik. Det består af ti iværksættere og erhvervsfolk.

Sammen skal de komme med forslag til forbedringer, der kan danne grundlag for en kommende vækststrategi, siger erhvervsminister Brian Mikkelsen (K).

- Det giver mening, at vi som politikere lytter til de virksomheder, som vores politik handler om. Så derfor har jeg nogle eksperter fra virkeligheden til at komme med deres forslag til, hvordan vi bedst løser deres udfordringer, siger han.

Virksomhederne er ifølge ministeren udfordret af, at forbrugerne i stigende grad er online. Og så er den voksende internationale konkurrence også en udfordring.

- Hovedudfordringen er, at der er nogle kæmpe internationale giganter, som bevæger sig ind på det danske marked. Der skal vi sørge for, at vores virksomheder har de samme fordele, siger Brian Mikkelsen.

- Det kan være, at Amazon laver en kæmpe satsning her i Norden, og det kan tage brødet ud af munden for mange af vores virksomheder, tilføjer han.

Samtidig skal eventuelle forhindringer fjernes, så flere danske virksomheder kan udnytte de åbenlyse nye muligheder for at få deres varer ud over de danske grænser.

Blandt deltagerne i panelet er Stefan Plenge, topchef i netsupermarkedet Nemlig.com, Mette Maix, topchef i detailkæden Flying Tiger Copenhagen, og Jens Bjørn Andersen, topchef i transportvirksomheden DSV Group.

Formand for vækstteamet er Nettos topchef, Michael Løve.

- Der arbejder rigtig mange mennesker inden for handel og logistik i Danmark, og vi står lidt i en brydningstid. Alle er ved at finde deres ben i en tid, hvor alt rykker online, siger han.

- Jeg håber, at vi kan komme med nogle reelle og konkrete forslag, der kan styrke Danmarks konkurrenceevne på det område.

Arbejdet påbegyndes i maj. Vækstteamet skal komme med sine anbefalinger til regeringen ultimo oktober 2018.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen