Berlingske Business

Tidligere Uber-direktør klar til venture-investeringer i Danmark

16buslars.jpg
Overskrift
Lars Fjeldsø-Nielsen glæder sig til at spotte og samarbejde med danske iværksættere. PR-foto
 

Danske iværksættere har alle evner til at klare sig globalt, mener Lars Fjeldsø-Nielsen, der efter en årrække hos blandt andre Dropbox og Uber nu rykker til Balderstone Capital i London, hvor han skal have fokus på danske iværksættere.

Efter otte år i Silicon Valleys benhårde iværksættermiljø og topposter hos Dropbox og Uber vender Lars Fjeldsø-Nielsen nu næsen mod Europa og venturekapitalselskabet Balderton Capital. Nu lyder missionen at finde de næste guldæg i de skandinaviske iværksættermiljøer, og han har store forventninger til de danske muligheder.

»Den største udvikling jeg kan se, siden jeg tog til USA i 2008 er, at der er en stærkere iværksætterappetit i Danmark nu. Men et succesfuldt iværksættermiljø har to sider. Det kræver modige og innovative iværksættere, og så kræver det investorer, der vil være med til at øge antallet og kvaliteten af virksomhedene,« siger han.

»Danske ingeniører og iværksættere er absolut på et globalt niveau. Jeg kan fornemme, at der er en kulturændring i gang, for der er gang i mere end tidligere. Det danske iværksættermiljø rykker nu, og det vil jeg være med til at investere i.«

15busPix-bagside-LarsNielse.jpg

Efter en opvækst i Afrika med sin danske far og sin portugisiske mor, tog han via Herlufsholm Kostskole og DTU til inge­niørstudiet på Oxford. Derfra har vejen peget mod mobiludvikling og web-løsninger.

Det begyndte med SMS-ordbøger til Nokia-telefoner, MP3-filer på 3G-netværk og stemmegenkendelsessoftware i forskellige firmaer. Herefter var han med til at udvikle triangulering af wifi-signaler til lokalisationstjenester hos Skyhook Wireless. Det er den teknologi, der i dag gør det muligt at »tjekke ind« på forskellige tjenester.

Opkøb og alliancer

Stort set hver gang blev virksomhederne, han arbejdede for, opkøbt efter et par år, og så gik turen videre til noget nyt. Dermed lærte han også den hårde side af Silicon Valley at kende. Flere gange blev virksomhederne, han arbejdede for, sagsøgt for copyright-brud med det formål at slå virksomheden ud eller presse prisen ned før et opkøb.

»Jeg har mærket på egen krop, hvordan det går, når et lille startup får en IT-gigant på nakken. Det amerikanske miljø er benhårdt og meget konkurrencepræget. De ved, at innovation oftest foregår i små grupper, og derfor er opkøb en del af spillet. De store bliver langsomme og sluger de små for at udvikle sig,« forklarer han.

UBER-TAXI-STRIKE

»Det lyder hårdt med retssagerne, men det var ren business. Det handler om at forsvare sin forretning. De store selskaber er i krig mod hinanden, så det gælder om at vælge en alliance, inden man bliver et mål.«

Dropbox og Uber

I 2011 blev han hyret som head of mobile hos Dropbox. En luftig titel set i forhold til, at Dropbox på det tidspunkt hverken havde en mobilafdeling eller planer om mobilfunktioner. Det fik Lars Fjeldsø-Nielsen lavet om på, og i de år han var der, voksede brugertallet fra et par millioner til et par hundrede millioner. Samtidig steg Dropbox’ værdi fra 50 millioner dollar til ti milliarder dollar.

»Al udvikling sker på mobil, og hvis vi skulle slå rigtigt igennem, krævede det samarbejde med hardware-producenterne. Det betyder, at Dropbox allerede er på en del telefoner, når man køber dem i dag,« siger Lars Fjeldsø-Nielsen.

Sideløbende med sit topjob i Dropbox rådgav han WhatsApp i forbindelsen med salget til Facebook og ved siden af det Uber om deres mobiludvikling. En konstallation der lyder lidt aparte, men er helt normal i Silcon Valley, hvor networking er en nationalsport.

»Har man en gruppe folk, der starter et spændende projekt op, er networking det sidste, de gider bruge tid på. Men selv de mest introverte programmører gør det i Silicon valley, og det handler om at opsøge heldet i form af tilfældige møder, der leder til samarbejder eller nye afgørende medarbejdere og partnerskaber,« siger Lars Fjeldsø-Nielsen.

Sidste år tog han springet til Uber, hvor han var en af fire vicepresidents under grundlægger Travis Kalanick.

»Det har været som at være på en rumraket ved take off. Vi var alle meget overraskede over den eksponentielle vækst, og hvor hurtigt det skete. Det var ekstremt intenst, og man bliver høj af intensiteten,« fortæller han.

»Men jeg nåede et point of no return. Hvis jeg og min familie skulle tilbage til Europa, skulle det være nu, for jeg kunne let se mig selv blive fanget i miljøet og blive der otte år længere end planlagt.«

Danske ingeniører og iværksættere er absolut på et globalt niveau. Jeg kan fornemme, at der er en kulturændring i gang, for der er gang i mere end tidligere. Det danske iværksættermiljø rykker nu, og det vil jeg være med til at investere i

Lars Fjeldsø-Nielsen, Investor
DEL CITAT

Som partner i Balderton Capital sidder han nu på en pengetank med mere end 13 milliarder kroner til investeringer i mobil­udvikling og web-applikationer.

»Jeg glæder mig til at bruge mine erfaringer fra otte år i forskellige stillinger og virksomheder i Silicon Valley til at hjælpe spændende virksomheder til at opfylde deres potentiale. Jeg skal både spotte de rigtige investeringer og fungere som en konsulent for de virksomheder, vi har og får i porteføljen,« siger han.

»Jeg frygter, at nogen tager loven i egen hånd«:

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen