Berlingske Business

Tiden er moden til at satse på USA

Tiden er moden til at satse på USA - 1

Økonomisk krise er ingen hindring for at starte virksomhed i USA. Tværtimod kan tidspunktet være det helt rigtige lige nu, mener iværksætter med succes i USA.

Danske virksomheder skal regne med, at det tager tid at etablere sig på det amerikanske marked.

Og når først økonomien igen kommer op i gear, så er det for sent at kaste sig ind på markedet. Derfor er det med at komme i gang nu.

Det mener civilingeniør, HD i udenrigshandel og iværksætter Lars Bergholdt, der selv har prøvet at starte virksomhed op midt i den økonomiske afmatning, som fulgte i kølvandet på terrorangrebene 11. september 2001.

Lars Bergholdt ankom til USA en uge efter, at passagerflyene var braget ind i World Trade Center i New York og Pentagon i Washington.

Han arbejdede som divisionschef for det britiske markedskonsulenthus Frost & Sullivan, og planen var, at han skulle være med til at opbygge et nyt kontor i Silicon Valey. Men konsulenthuset ændrede planer og ville i stedet etablere sig i Texas.

- Da havde jeg imidlertid mødt min nuværende kone og havde absolut ikke lyst til at flytte med til Texas. Så jeg blev i San Fransisco og klarede mig igennem ved forskellige konsulentjobs, fortæller Lars Bergholdt.

Obama åbner nye muligheder for danske virksomheder

Tilfældet rådede

Lidt ved et tilfælde begyndte han at hjælpe børnefamilier med at sætte sikkerhedslåger og andet sikkerhedsudstyr op i deres hjem. Lars Bergholdts kone er musiklærer, og det var via hende, at han kom i kontakt med familierne.

- I begyndelsen var det bare sådan noget, jeg gjorde som en vennetjeneste i weekenden, men jeg fik ret hurtigt en idé om, at der lå muligheder i at tilbyde en gennemgang af sikkerheden i private hjem og efterfølgende udføre de installationer og sikringer, der viste sig at være behov for. San Fancisco-området, hvor vi boede, er et område, hvor der er mange jordskælv, så jordskælvssikring samt almindelig indbruds- og tyverisikring var det, jeg valgte at satse på, fortæller Lars Bergholdt.

I begyndelsen var det dog en kamp op ad bakke, at få virksomheden i gang.

- Tiden efter 11. september var svær med en markant afmatning af den amerikanske økonomi og næsten ingen investeringslyst. Jeg søgte finansiering hos flere etablerede långivere som Bank of America og Wachovia. Trods en professionel forretningsplan blev alle mine ansøgninger afvist, og jeg endte med at selv at finansiere min virksomhedsstart, fortæller Lars Bergholdt, der i den første tid var glad, hvis han havde en kunder om ugen.

- Men jeg blev stædigt ved, og i perioden 2003-05, hvor der igen kom gang i økonomien, voksede vi til at blive en virksomhed med 200-300 kunder og et par mand ansat. Samtidig udviklede virksomheden sig stadig mere i retning af at blive et traditionelt sikkerhedsfirma, kombineret med jordskælvssikring og online salg af sikkerhedsudstyr, siger Lars Bergholdt.

Virksomheden voksede altså støt og roligt, og det samme gjorde Lars Bergholdt familie. Med tre børn, hvoraf den ældste begyndte at nærme sig skolealderen, besluttede Bergholdt og frue sig for godt et år siden for, at rykke teltpælene op og flytte til Danmark.

- Havde vi ikke haft børn, var vi blevet i Californien, for jeg var rigtig glad for virksomheden og det, vi lavede. Men vi satte virksomheden til salg via en business broker i slutningen af 2007, og den blev solgt sidste sommer med en pæn fortjeneste, siger Lars Bergholdt, der nu er tilbage i Danmark, hvor han søger job.

Drop bekymringerne

Lars Bergholdt er ikke i tvivl om, hvad han vil råde danske virksomheder, der enten allerede er repræsenteret i USA eller overvejer at gøre det.

- Drop bekymringerne over finanskrisen og se at komme i gang. Trods recession blæser der nye vinde i USA. Med Obamas indtog i det Hvide Hus tror og håber et stort flertal af amerikanere på ny økonomiskvækst og en tilbagevenden til bedre tider. Den slags forventninger har det med at være selvforstærkene. Derfor mener jeg, at tiden nu for alvor er inde for dansk erhvervsliv til at planlægge en indgang til det amerikanske marked og sikre, at man er med på vognen, når økonomin igen vokser, siger Lars Bergholdt.

I lighed med andre hæfter han sig især ved mulighederne på miljø- og energiområdet, men nævner også it- og biotek som områder, hvor især mindre og mellemstore danske virksomheder kan være med.

Obama åbner nye muligheder for danske virksomheder

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen