Berlingske Business

Tesla fordobler omsætning og er snart klar med ny model

TESLA-GERMANY/
Prototype af Tesla Model 3 Foto:

Tesla er snart klar med en ny model, der vil øge selskabets produktion markant, oplyser elbilfabrikanten.

Elbilfabrikanten Tesla leverer et glimrende kvartalsregnskab for årets første tre måneder.

Selskabet, der er ejet af milliardæren Elon Musk, har leveret flere end 25.000 elbiler i årets første tre måneder. Det er en fremgang på 69 procent i forhold til året før.

Ikke siden 2010, hvor selskabet solgte sine første biler, har Tesla haft så mange ordrer.

Det øgede salg kan aflæses direkte i regnskabet, hvor omsætningen lyder på 2,7 milliarder dollar i første kvartal.

I forbindelse med regnskabet oplyser Tesla, at fabrikanten allerede fra juli i år vil sætte gang i produktionen af dens nye bil, Model 3. Den forventes til salg i USA i løbet af 2017.

Med lanceringen af Model 3 håber selskabet, at det kan nå målet om at producere 500.000 biler om året fra 2018.

Model 3 bliver beskrevet som en billigere bil og forventes at koste 35.000 dollar på det amerikanske marked. Det svarer til knap 240.000 kroner.

Det er samtidig Model 3, der skal sikre den markante vækst i salget af biler. Tesla har planer om at sælge seks gange så mange biler i 2018 som i 2016.

- Vi vil gøre det meget klart, at Model 3 ikke er en version nummer tre af vores nuværende bil. Model 3 bliver en smallere og mere prisvenlig version af Model S med færre features og udstyr, siger Elon Musk i forbindelse med regnskabet.

- Model S vil være bedre end Model 3. Sådan skal det være, for det er en dyrere bil, siger han.

I 2017 gælder det samtidig om at fastholde salget af Model S og Model X. Her er forventningen stadig, at man vil sælge mellem 47.000 og 50.000 af hver af modellerne i det første halvår.

De gode resultater for den relativt nye bilfabrikant kan også ses direkte på selskabets aktiekurs. Teslas aktier er steget med 45,6 procent i 2017.

Aktien faldt dog med næsten to procent ved afslutningen på onsdagens handel.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen