Berlingske Business
10:32Israelsk fagforeningsboss truer Kåre Schultz med landsdækkende strejke

Terror er blevet hverdag for økonomer og forbrugere

Finans og terror - 20160718113
Terror er blevet tæt på hverdag og har derfor ikke længere en effekt på hverken forbrugertilliden eller finansmarkederne. Det er en stor forskel fra 9/11 2001, hvor angrebet på USA sendte økonomien i gulvet. (arkivfoto) Scanpix/Doug Kanter

Da tvillingetårnene kollapsede, gjorde aktierne og forbrugertilliden det samme. Men effekten af terror er væk.

Frankrigs aktiemarked stiger mandag og retter sig dermed fra et lille fald efter torsdagens dødelige angreb i Nice. Angrebet i Paris i november havde heller ingen større effekt, og det samme gælder anslagene i Madrid i 2004 og i London i 2007.

Det er en verden til forskel fra, hvordan finansmarkederne og økonomien reagerede, da terror for alvor ramte den vestlige verden i 2001.

- Nu ser man gerne nogle udsving, men også at det hurtigt bliver glemt. Den tendens, tror jeg kun, er blevet mere udtrykt, i takt med at terror er blevet om ikke hverdag, så tættere på hverdag, siger makroøkonom hos Sydbank Søren V. Kristensen.

Et angreb på den franske folkesjæl SWEDEN-FRANCE-ATTACKS

Efter 9/11 faldt det amerikanske aktiemarked markant og nåede ikke tilbage til samme niveau før år senere. Samtidig kollapsede forbrugertilliden.

Men kigger man på efterdønningerne på angrebet i Madrid 2004, London 2007 og Paris i november 2015 er de nærmest ikkeeksisterende. For alle var reaktionen i finansmarkedet begrænset og forbrugertilliden upåvirket.

- Det er ikke begivenheder, markedet vurderer ændrer noget fundamentalt politisk eller økonomisk. Tidligere kunne det give markante ændringer, som eksempelvis krig, men det sker ikke længere, siger Søren V. Kristensen.

Ryanair

Mens større terroranslag ikke har mærkbar effekt længere, giver relativt abstrakte ting som briternes EU-afstemning store bølger. Her styrtede aktiemarkedet, og de første indikationer er, at forbrugertilliden er dykket.

- Forbrugernes situation ændrer sig ikke meget ved terror. Men en ting som brexit betyder virkeligt noget for, hvordan folk tror deres privatøkonomi vil se ud i fremtiden og derfor ændrer deres opførsel i nuet, siger chefanalytiker hos Nordea Anders Svendsen.

FR

Han understreger, at terror andre steder end i Vesteuropa kan have store og direkte økonomiske konsekvenser.

- I Tyrkiet, Tunesien og Egypten gør det en langt større forskel for økonomien, fordi det koster vigtige turistindtægter, siger chefanalytikeren.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen