Berlingske Business

Telia forlader de rygende ruiner

Telia
Administrerende direktør Søren Abildgaard mener selv, at Telias satsning på det nye 4G-/LTE-supermobilnet sammen med aftalen med den svenske musiktjeneste Spotify er en del af årsagen til, at folk bliver i butikken. Foto:

2012 blev afsluttet med gode tal for Nordens største telekoncern, men resultatet overskygges af en bestikkelsesaffære, som kan koste topchefen jobbet. I Danmark er Telia klar til at befæste sin førerposition på de nye 4G-supermobilnet ved at indgå aftaler om nye ekstratjenester som musiktjenesten Spotify.

Nordens største teleselskab, svensk-finske Telia, ser ud til at kunne træde ud af de rygende ruiner efter mange års mobilkrig.

Telia-koncernen, som i Danmark er nummer tre efter danske TDC og norske Telenor, fremlagde i går kassebøgerne, som med den 61-årige topchef Lars Nybergs ord var »det næsthøjeste resultat siden sammenlægningen mellem Telia og Sonera i 2002«. Dengang skabte svenske Telia og finske Sonera det, der i dag med omkring 180 millioner kunder er et af verdens ti største mobilselskaber.Telia-koncernens overskud efter skat for hele 2012 landede på 19,9 milliarder svenske kroner, hvilket er 8,1 procent højere end for 2011, og alene for fjerde kvartal nåede overskuddet op på 6,9 milliarder kroner, en stigning på 35 procent.Danmark har gennem flere år været slagmark for mobilpriskrigen – kendt ude i verden som »den danske syge«. Telia i Danmark mistede sammenlagt 1.000 mobilkunder i oktober-december og vandt 1.000 bredbåndskunder i stedet. Men reelt tabte Telia 18.000 taletidskortkunder og vandt til gengæld 17.000 fastbetalende mobilkunder, som tæller langt bedre i det store regnskab. Driftsresultatet i Danmark voksede da også på et kvartal fra 116 til 166 millioner svenske kroner, og indtjeningsmargenen steg fra 12,6 til 13,9 procent.Dermed har Telia-direktør Søren Abildgaard og de ca. 1.100 Telia-ansatte i Danmark sandsynligvis endelig fået sat en prop i hullet. Den månedlige indtjening pr. kunde faldt godt nok med tre kroner til 161 kroner, men det er vand mod tidligere tiders styrtdyk. På et år har Telia fået 63.000 flere danskere som faste mobilkunder.

Ekstraudstyr, ikke priskrig

Administrerende direktør Søren Abildgaard mener selv, at Telias store – også synlige – satsning på det nye 4G-/LTE-supermobilnet med fem-ti gange højere datahastigheder end det almindelige 3G-mobilnet sammen med aftalen med den svenske musiktjeneste Spotify er en del af årsagen til, at folk bliver i butikken, fordi Telia kan levere noget, som konkurrenterne ikke kan.

I dag dækker Telia 192 byer i Danmark og leverer dermed den bredeste dækning, samtidig med at Telias priser er lavere end TDCs og »3«s.»Vi har faktisk fulgt planen for 2012 og havde et lidt bedre 4. kvartal end planlagt. Det er personligt rigtig rart, når alle, der har knoklet så hårdt i Telia, kan se gode resultater, og når kunderne samtidig siger, at vi bliver bedre, og at vi har noget, som de andre ikke har,« siger Søren Abildgaard og henviser til de tilfredshedsmålinger, som også gennemføres på teleområdet.Telia vil udnytte sin førerposition, men det bliver ikke med en ny priskrig. I stedet skal kunderne kunne købe ekstratjenester, som udnytter de hurtigere mobilnet.»Løsningen er ikke at have fokus på prisen men på, hvad vi tilbyder, og den kundeoplevelse, vi giver. Det handler om at tage en position og at udvikle produkter, der er på forkant. Vi vil gerne levere skinnerne til højhastighedstoget. Hvem der så står for togdriften og sælger kaffen – Google, Netflix og andre – betyder mindre. Vi skal blot sørge for at indgå partnerskaber med dem, der vil levere togdriften,« siger Søren Abildgaard.I aftes var Telia-koncernens bestyrelse indkaldt i Stockholm til fremlæggelsen af en længe ventet advokatrapport om Telias mulige involvering i bestikkelse ved køb af mobillicens i den tidligere sovjetrepublik Usbekistan i 2007.Viser rapporten, at Telias køb for 2,3 milliarder svenske kroner involverede bestikkelse gennem et selskab i Gibraltar til den usbekiske præsidents datter, som er ansvarlig for landets telemarked, kan topchef Lars Nyberg blive tvunget til at gå af 11 måneder, før hans kontrakt udløber.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen