Berlingske Business

Telefonselskaber vil åbne mobilbank

bredgaard
Fire teleselskaber er gået sammen om at udvikle betalingsmodel til mobiltelefonen. Det sker i regi af selskabet 4T, hvor Peter Bredgaard er CEO. Foto:

TDC, Telenor, Telia og 3 vil lancere konkurrent til etablerede pengeinstitutter på mobilen.

Den næste bank, der slår dørene op i Danmark, vil ifølge Politiken gøre det på mobiltelefonens skærm.

Ifølge avisen vil de store teleselskabers sammenslutning 4T, der samler alle teleudbydere i landet, til efteråret åbne sit eget elektroniske pengeinstitut, der kan bruges til nethandel eller mobiloverførsler fra person til person – og på sigt til at betale med mobiltelefonen i butikkerne.

»Vi har været i dialog med Finanstilsynet i de seneste seks måneder, og vi er nu så langt, at vi kan love, at vores tjenester etableres til efteråret,« siger Peter Bredgaard, direktør for 4T.

Systemet er et virtuelt betalingskort, der kan styres via mobiltelefonen, så man selv kan vælge, om man helst vil have et Visa-dankort fra en af de traditionelle banker eller et virtuelt kort fra 4T.

Ifølge Torben Rune, der er direktør i rådgivningsvirksomheden Netplan, har 4T alle muligheder for et gennembrud.

»Det her er et stort brud mellem teleselskaber og banker, som hidtil har samarbejdet, men som nu har opdaget, at de kan konkurrere. Og jeg tror, at det længste strå vil blive trukket af teleselskaberne. Dels fordi de i denne sammenhæng ikke kan omgås, når det gælder mobilbetaling. Og dels fordi de har mere hånd i hanke med sikkerheden,« siger han til Politiken.

Inden mobilbanken kan gå i luften skal 4T dog godkendes som elektronisk bank, et såkaldt e-pengeinstitut.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen