Berlingske Business
08:08Svensk storbank skruer kursmålet på William Demant

Teknologisatsning farlig for Danmark

En lang række eksperter i vækst og innovation vurderer, at regeringens ensidige milliardsatsning på højteknologi

som vækstfremmer for dansk erhvervsliv i sidste ende kan blive en hæmsko for vækst.



I sin iver efter højteknologisk

vækst i nano-, bio, IT- og kommunikationsteknologi, glemmer regeringen at satse på at styrke de eksisterende vækstbrancher

i Danmark.



Det er ellers ikke fordi, det skorter på undersøgelser, der dokumenterer forskernes frygt. I årevis

har der været synonym mellem højteknologi og vækst, men på det seneste har flere undersøgelser dokumenteret,

at væksten udebliver i de forskningsbaserede virksomheder.



- Regeringen har valgt en risikabel strategi ved at udpege nogle

få teknologier som vækstskabere for fremtiden. Der er en betydelig risiko for, at satsningen slår fejl og ikke giver

det forventede resultat, siger professor og institutleder på Handelshøjskolen i København, Søren Wenneberg.

Forgæves

kamp

Risikoen for, at Nordsøfondens 16 mia. kr. og efterfølgende milliarder, bruges i en forgæves kamp for at indhente

andre landes teknologiske forspring, er overhængende, mener eksperterne, som opfordrer til at bruge flere kræfter på

at styrke områder, hvor danske virksomheder er særligt gode i forvejen.



- Det er ganske udmærket at satse på

at styrke den danske grundforskning på teknologi-området, men problemerne opstår, når regeringen sætter lighedstegn

mellem højteknologi og vækst. Det er på tide, at regeringen får øjnene op for, at tingene ikke nødvendigvis

hænger sådan sammen. I stedet burde man satse kraftigere på at styrke de brancher, hvor man ved, at der er vækst,

siger professor på Handelshøjskolen i Århus John Ulhøi.

Tæpper og pelse

Det er desværre

ikke noget nyt fænomen, at danske regeringer satser skævt i forhold til udviklingen i dansk erhvervsliv.



I starten

af 1990érne var Danmark blandt de absolut dygtigste i verden indenfor mobiltelefoni.



I samme periode var finske Nokia

helt ude i tovene. Ti år efter er situationen vendt på hovedet. Et resultat af, at Danmark ikke turde satse på det,

man er god til.



- Vi står i øjeblikket med et stort antal højtuddannede arbejdsløse, og hvis den situation

skal forbedres på kort sigt, kræver det en satsning på brancher, der har fremgang, siger John Ulhøi.



Igennem

1990érne blev der brugt ressourcer på at identificere såkaldte regionale vækstklynger i dansk erhvervsliv

- dvs. regionale områder, hvor virksomheder indenfor samme branche er klumpet sammen. Disse vækstklynger fremhæves

som mulige indsatsområder, men vækstklyngerne er med udgangen af 2003 gået i den politiske glemmebog.



Her

holdt bevillinger klyngerne op. Der er 17 vækstklynger i Danmark, herunder bl.a. pelshandel, beklædningsindustri og tæppefabrikker,

men også halvlederproduktion og medicinalvarer hører til vækstbrancherne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen