Berlingske Business

Tankan-rapport tegner bedre billede af japansk økonomi

Pix: Bank of Japan
Den japanske centralbank, Bank of Japan, tegner fredag morgen et lidt mere optimistisk billede af udviklingen i den japanske økonomi. Foto:

Den japanske centralbank, Bank of Japan, tegner fredag morgen et lidt mere optimistisk billede af udviklingen i den japanske økonomi.

Det er den kvartalsvise Tankan-rapport, der opsummerer udsigterne blandt landets store industrivirksomheder.

Indekset i kvartalsrapporten landede på 6 i andet kvartal mod 6 kvartalet før og de ventede 4, som var økonomernes bud for andet kvartal.

For udsigten til fremtiden ligger Tankan-indekset på 6 mod de ventede 3 og første kvartals 3.

JAPAN-ECONOMY/

Til gengæld er de store virksomheder uden for fremstillingssektoren mere pessimistiske. Andet kvartals indeks faldt således til 19 fra 22, mens udsigten fastholdes på 17, hvilket for begge indeksværdiers vedkommende var forudset af økonomerne ifølge Bloomberg News' estimater.

Samlet venter de store virksomheder et øge deres investeringer 6,2 pct. efter et fald i førte kvartal på 0,9 pct. Økonomerne havde ventet en stigning i investeringerne på 5,3 pct.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen