Berlingske Business
16:05Den norske regering åbner døren på klem for Uber

Tag mig! Tag mig! Investerings- banker står i kø på Esplanaden

Der gik ikke mange minutter, fra A.P. Møller - Mærsk 22. september om morgenen offentliggjorde sin nye strategiplan, til den første investeringsbank ringede Mærsk-toppen op.

Det historiske strategiskifte, der vil ændre udseendet af Danmarks største virksomhed markant, er guf for store investeringsbanker.

Det kræver nemlig assistance fra en eller flere banker, når Mærsk skal sende de olierelaterede selskaber på børsen med selvstændige fondskoder, sådan som Berlingske nu kan afsløre, er næste skridt i strategiarbejdet.

Berlingske har talt med en række kilder med kendskab til næste skridt i det strategiske arbejde, som Mærsk-familien og bestyrelsen i A.P. Møller - Mærsk står foran.

Her arbejder flere banker intenst på at få en rolle. Arbejdet med at splitte det store konglomerat og efterfølgende sende dele af det selvstændigt på børsen anses i finansielle kredse som prestigeopgaver.

Ifølge nogle kilder har Mærsk-familien ­allerede valgt en investeringsbank som rådgiver, mens andre kilder siger, at den beslutning ikke er endeligt truffet. Sikkert er det, at bankerne meget gerne vil drikke kaffe med topledelsen i Mærsk og i holdingselskabet, hvorfra Mærsk-familien kontrollerer sin aktiepost.

Ifølge Berlingskes oplysninger drejer det sig blandt andre om JP Morgan, Lazard, Citigroup, Goldman Sachs, Nordea, Danske Bank, Carnegie og SEB, der har været forbi Mærsk for at byde på opgaven.

45 milliarder kr. i gæld skal fordeles

Ud over at strukturere flere selvstændige børsnoteringer af de energirelaterede selskaber i konglomeratet skal der bl.a. også tages højde for, hvordan Mærsk skal skære og fordele en 45 milliarder kr. stor gæld, der er optaget i regi af A.P. Møller - Mærsk som virksomheds­obli­ga­tioner.

Når konglomeratet deles i mindre dele, skal gælden også fordeles på de nye enheder. I yderste konsekvens kan obligationsejerne kræve gælden indfriet. Det er derfor også en opgave for bankerne at tænke dette element ind, når de skal børsnotere energiselskaberne selvstændigt.

A.P. Møller - Mærsk har historisk brugt et hav af banker til at hjælpe sig – men visse banker har en særlig gunstig position. Danske Bank, som A.P. Møller Holding ejer 20 pct. af, har historisk løst mange opgaver for virksomheden. Det gælder også J.P. Morgan, som helt tilbage fra tidligere topchef og reder Jess Søderbergs tid har haft en tæt relation til Mærsk.

I 2015 fik Danske Bank opgaven med at sælge selskabet Esvagt fra, mens Nordea var med inde over A.P. Møller - Mærsks frasalg af Dansk Supermarked til Salling.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen