Berlingske Business

Sydbank: Carlsberg set tæt på forventningerne i lille kvartal

carlsberg
(ARKIV) Valutakursudsving og tilbagegang i Østeuropa sætter deres præg på Carlsbergs resultater for starten af 2018. Det skriver Ritzau, tirsdag den 1. may 2018.. (Foto: Erik Refner/Ritzau Scanpix) Foto:

Samlet set er meldingen om forløbet af første kvartal for Carlsberg tæt på forventningerne i markedet.

Det vurderer analytiker i Sydbank Morten Imsgard i en kort kommentar over for Ritzau Finans.

Valuta har givet udsving.

UDFORDRET I UK

Bryggeriets største region - Vesteuropa - er påvirket af, at selskabets eksport og licensforretning ligger i regionen, og det påvirker pris/miks, påpeger Morten Imsgard.

»Kvartalet er så lille, at der ikke skal ret meget til, før det påvirker voldsomt,« noterer han og påpeger, at udviklingen i volumener er stort set som ventet, mens pris/miks påvirker negativt.

Han noterer også, at Carlsberg er voldsomt udfordret i Storbritannien.

»Der har Carlsberg ikke fundet opskriften på succes, og Carlsberg har en position på markedet, der ikke er stor nok,« konstaterer han.

Carslberg

ASIEN LEVERER STÆRKT

Asien-regionen leverer stærkt. Den organiske vækst opgøres til 16 pct.

»Det er væsentligt, at Asien kommer godt i gang, og det er sket, delvist drevet af nytårsfejringerne i både Kina og Vietnam«, siger analytikeren og giver karakteren - »klart bedre end ventet«.

I Østeuropa slås Carlsberg specielt i Rusland.

»Det koster, at der gennem 2017 er tabt markedsandele«, konstaterer Morten Imsgard.

AKTIEÅBNING NOK UÆNDRET

Aktierne i Carlsberg ventes dog nok ikke at reagere voldsomt negativt på meldingen.

»Kvartalet er samlet set tæt på det ventede, og det er det mindste kvartal for bryggeriet. Derfor bør effekten ikke være voldsom,« siger Sydbank-analytikeren.

Carlsberg steg 0,03 pct. mandag til 691,40 kr., men er faldet 7,2 pct. siden nytår.

16BUSPix-Carlsberg-Cees-152.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen