Berlingske Business

Sydbank: Naturligt med chefskifte nu hvor salg er på pause

Salg af B&O til kinesisk selskab går i vasken
Det er naturligt med et skifte på topchefposten, når et salg af B&O nu ser ud til at være sat på pause, vurderer analytiker i Sydbank Morten Imsgard over for Ritzau Finans efter morgenens meddelelse om, at Tue Mantoni erstattes af Henrik Clausen på topchefposten i elektronikklenodiet. Foto:

Det er naturligt med et skifte på topchefposten, når et salg af B&O nu ser ud til at være sat på pause.

Selskabet har nu brug for en topchef, der kan være 100 pct. engageret fremadrettet, og det får det så nu, vurderer analytiker i Sydbank Morten Imsgard over for Ritzau Finans efter morgenens meddelelse om, at Tue Mantoni erstattes af Henrik Clausen på topchefposten i elektronikklenodiet.

- I kølvandet på at snakken om en ny ejerskabsstruktur er forstummet lidt, så er det måske et naturligt tidspunkt for bestyrelsen at skifte på den post, siger han.

Dermed bliver der nemlig behov for en topchef, der over en længere periode skal færdiggøre Tue Mantonis strategi, der ifølge Morten Imsgard stadig løber.

- Det store spørgsmål er fortsat, om den har været succesfuld - det har vi ikke fået svaret på endnu, understreger analytikeren.

Han og markedet mangler fortsat at se B&O blive mere lønsomt.

B&O-chef kan ikke udelukke afskedigelser B&O/CEO: Nyt smart-tv s

Morten Imsgard havde set et eventuelt salg havde været et godt sted for Tue Mantoni at stoppe.

- Men når nu det tilsyneladende ikke finder sted, er det naturligt at gå videre med de overvejelser, man måske har haft gennem et stykke tid og skifte topchef, mener han.

Havde bestyrelsen fundet, at Tue Mantoni var den rette profil at fastholde fremadrettet, havde den nok kæmpet hårdt for at beholde ham, selv om han ifølge meddelelsen selv havde ønsker om andre ting, vurderer Morten Imsgard.

B&O-direktør Tue Mantoni.

Selve skiftet vurderer analytikeren ikke til på den korte bane at have stor betydning, da elektronikkoncernen står midt i turn-around-planer.

- Tue Mantoni har prøvet at skabe en platform, men det bliver nu den nye direktørs opgave at føre det arbejde videre, siger Morten Imsgard, men understreger i samme åndedrag, at Mantonis fem år i chefstolen har vist, hvor svært det har været.

- Det har nærmest været en lang kontinuerlig turn-around-proces, slutter Morten Imsgard.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen