Berlingske Business

Sydbank: Forbruget skal nok vende

pix-Udsalg, Sale
Foto:

Det er ikke privatforbruget, der skubber den danske vækst i vejret lige nu. Men det skal nok komme, vurderer Sydbank-økonom.

På trods af en BNP-stigning på 0,5 procent i andet kvartal er privatforbruget uændret. Den økonomiske vækst er i stedet drevet af eksport og investeringer.Det viser friske tal fra Danmarks Statistik.

At privatforbruget ikke er fulgt med er lidt overraskende, men det bør ikke nødvendigvis være årsag til bekymring, vurderer Sydbanks økonom Camilla Skovsbo Erichsen. I en skriftlig kommentar til nøgletallene forklarer hun, at forbrugertilliden indikerer, at danskerne snart vil begynde at svinge Dankortet igen.

»Når vi kigger fremad, så er der tegn på, at privatforbruget vil klare sig bedre i andet halvår. Forbrugernes humør er vendt hen over sommeren. Det ses i forbrugertilliden som afspejler større optimisme,« siger hun og tilføjer:

»Desuden er reallønsvæksten igen blevet positiv for ansatte i den private sektor. Dermed oplever de nu, at pengene rækker længere, og det giver mulighed for at sætte forbruget op. Ansatte i den offentlige sektor oplever imidlertid fortsat at deres lønninger stiger mindre end den generelle prisudvikling. Der er derfor ikke udsigt til noget forbrugsboost fra den side.«

Forventningen til en bedring er dog ikke ensbetydende med, at der venter en forbrugsfest i andet halvår. Camilla Skovsbo Erichsen mener, vi skal ud på den lidt længere bane, før der virkelig kommer gang i hjulene.

»Selvom vi venter en pænere udvikling i privatforbruget i andet halvår, så vil den samlede vækst i privatforbruget være forholdsvis lav i 2013 som helhed. Bedre ser det for det kommende år, hvor en bedring på boligmarkedet og arbejdsmarkedet kan være med til at sparke mere gang i forbrugerne,« siger Sydbank-økonomen.

I Danske Bank kalder privatøkonom Las Olsen det både »spøjst« og »overraskende«, at privatforbruget ikke er løftet i andet kvartal. Alligevel mener han ligeledes, at der venter en bedring i andet halvår - men han advarer dog om, at intet er sikkert endnu.

»Andet kvartal sluttede jo for to måneder siden, og man må nok sige, at tallene i mellemtiden har peget i retning af stigende forbrug. Det gælder ikke mindst forbrugertilliden, som er steget meget markant. Og Dankortomsætningen tyder på, at den stigende tillid også er blevet omsat i stigende forbrug. Derfor regner vi stadig med, at forbruget kommer til at rejse sig ganske pænt her i andet halvår,« siger Las Olsen i en skriftlig kommentar og tilføjer:

»Men dagens tal sætter en tyk streg under, at opsvinget i forbruget er skrøbeligt og usikkert.«

Danmarks Statistik skriver i fredagens opgørelse, at den uændrede reale og sæsonkorrigerede vækst dækker over et fald i forbruget af »tjenester« på 0,4 procent, en stigning i købet af køretøjer på 4,5 procent og en uændret udvikling inden for »øvrige varer«.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen