Berlingske Business

Svigtende eksport til Tyskland lægger dæmper på dansk økonomi

aaa
Foto:

Danske virksomheder solgte i 2015 langt færre varer i udlandet end ventet, og det er en udvikling, der har sat sine tydelige spor i Dansk Industris nye vækstprognose.

»Vi er lidt mere pessimistiske end for et halvt år siden.«

Sådan lyder meldingen fra vicedirektør i Dansk Industri Kent Damsgaard, når han bliver bedt om at forholde sig til hovedkonklusionerne i brancheorganisationens nye økonomiske prognose. Her skruer Dansk Industri væsentligt ned for forventningerne til den danske vækst i 2016, og det er en nedjustering, der først og fremmest skal ses i lyset af en vigende eksport hos landets virksomheder.

»Verdensøkonomien gik ned i tempo i slutningen af 2015, og det rammer de danske eksportvirksomheder. Samtidig ser vi så, at vi på nogle af de markeder, der ikke gået ned i tempo, der har vi i stedet tabt markedsandele. Det gælder særligt i Tyskland,« siger Kent Damsgaard.

Pengesedler

»Den store motor i økonomien er eksportvirksomhederne, og det er også dem, der har trukket os ud af krisen. Når ordrebøgerne bliver tyndere end ventet, så viser det sig også i vores økonomi. Derfor skruer vi ned for forventningerne,« forklarer vicedirektøren.

Hvis man skal tro den nye prognose, kan vi i det kommende år se frem til en vækst i BNP på 1,2 pct., hvilket er næsten en halvering i forhold til Dansk Industris skøn fra august. Ifølge Kent Damsgaard betyder det dog ikke, at dansk økonomi går en decideret dyster fremtid i møde.

18BUSIran-sanktioner-175339.jpg

»Grundlæggende har dansk erhvervsliv fat i den lange ende, men vi har fået en dårlig slutning på 2015. Vi er altså fortsat i gang med et opsving, men det er bare mere moderat end ventet,« lyder vurderingen.

Danskernes privatforbrug er nedadgående.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen