Berlingske Business

Svenskerne lever for lånte penge

Svenskerne lever for lånte penge - 1
De svenske banker er urolige over for deres udlånsporteføljer, og antallet af dårlige betalere på den anden side af Øresund steg med 20 procent i løbet af 2008. Foto:

Der skal mere end en slunken tegnebog til at få svenskerne til at sætte tæring efter næring. I løbet af det seneste år er de svenske forbrugslån uden sikkerhed steget med 4 mia. svenske kr.

Svenskerne låner fortsat flere penge og har nu i alt lån for 2.227 mia. svenske kroner (1.575 mia. dkr.). Hovedparten af svenskernes gæld stammer fra boliglån, der i år er steget med 10,4 procent til 1.471 mia. svenske kr. (1040 mia. dkr.), skriver den svenske erhvervsavis Dagens Industri.

Det er dog ikke boliglånene, der bekymrer økonomerne mest. Det er derimod forbrugslån uden sikkerhed, der ifølge Dagens Industri i løbet af det seneste år er steget med 4 mia. svenske kr. (2,8 mia. dkr.) og i juni lå på 147 mia. svenske kr. (104 mia. dkr.).

Renten på forbrugslån uden sikkerhed er markant højere end for andre banklån, og lånene giver hermed bankerne gyldne muligheder for store renteindtægter. Alligevel forsøger den svenske banksektor at stramme op på området.

Bankerne er nemlig urolige over for deres udlånsporteføljer, og antallet af dårlige betalere på den anden side af Øresund steg med 20 procent i løbet af 2008.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen