Berlingske Business

Svensk økonomi krydser fingre for fremgang

Svensk økonomi krydser fingre for fremgang - 1
Storbanken Nordea forventer, at det svenske bruttonationalprodukt, BNP, er vokset 0,3 procent i andet kvartal 2009 i forhold til første kvartal samme år. Foto:

Selv om den svenske Riksbanken forventer, at svensk økonomi udvikler sig negativt også i andet kvartal i år, forventer Nordea, at fredagens offentliggørelse af svenske BNP-tal viser en positiv udvikling.

For første gang siden krisen ramte vores naboer på den anden side af Øresund, er der udsigt til en positiv udvikling i svensk økonomi.

Det er storbanken Nordea, som forventer, at det svenske bruttonationalprodukt, BNP, er vokset 0,3 procent i andet kvartal 2009 i forhold til første kvartal samme år.

Nordea er dermed væsentlig mere positiv end den svenske Riksbanken, som i seneste prognose forudsiger et fald i den svenske økonomi på 0,3 procent i andet kvartal i år.

I morgen klokken 9.30 afgøres det, om Nordea eller Riksbanken får ret. Her offentliggør Statistisk Centralbureau i Sverige de nye BNP-tal.

Godt nyt for danskerne
Årsagen til, at den svenske økonomi ikke længere kører i bakgear, er ifølge Nordea, at det private forbrug er steget ligesom handelsbalancen har stabiliseret sig. Det er især historisk lave renter på 0,5 procent, skattelettelser og stigende aktiekurser, der får svenskerne til igen at hive tegnebogen oftere op ad lommen.

Hvis Nordea får ret, og det viser sig, at svensk økonomi igen får medvind, vil adskillige danske virksomheder begynde at klappe i deres hænder – Sverige er nemlig Danmarks absolut næststørste eksportmarked:

»Svensk økonomi betyder ganske meget for danske virksomheder. Det ville derfor være en dejlig positiv nyhed, hvis vi ser en positiv kvartalsudvikling i svensk økonomi, men jeg tvivler på, at det er rigtigt,« siger cheføkonom i DI, Klaus Rasmussen.

Han siger, at især danske underleverandører til svensk industri sukker efter en positiv udvikling i svensk økonomi, men at danske virksomheder generelt har pæne markedsandele i Sverige.

Nordea forventer et fald i BNP på 5,7 procent i 2009, og det er 0,8 procentpoint lavere end tidligere vurderinger.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen