Berlingske Business

Svagt julesalg sidste år

Detailtal
Danskerne havde travlt med indkøbene i december. Foto:

Detailsalget faldt med 0,1 pct. i december i forhold til måneden før, viser nye tal fra Danmarks Statistik. I forhold til december året før, var der tale om et dyk på 3,5 pct.

Danskerne havde knap så travlt med at gå i butikkerne op til jul sidste år. Detailsalget i december var 0,1 pct. lavere end i november, når tallene er renset for prisudvikling og normale sæsonudsving.

Nykredit Markets påpeger omvendt at dankortomsætningen vokser. Meget tyder på, at julehandelen i stigende grad går uden om detailhandelen, mener Nykredit.

Kommentaren kommer på baggrund af helt nye tal fra tal fra Danmarks Statistik.

De viser, at renset for prisudvikling var detailsalget i december 3,5 pct. lavere end i samme måned sidste år.

Nedgangen skyldes årlige fald i alle tre varegrupper, størst var nedgangen på 4,6 pct. i salget af fødevarer og andre dagligvarer.

Seniorøkonom i Nykredit Tore Stramer fremhæver, at samtidig med, at detailhandelen sælger mindre, er dankortomsætningen målt i faste priser steget med 1,4 pct. sidste år.

"Det sætter en tyk streg under, at detailsalget er under massivt pres mens det øvrige forbrug har klaret sig fornuftigt," siger Tore Stramer.

"Det kan dække over at danskerne indkøbsvaner har ændret sig, og at flere ordner deres indkøb over nettet frem for at møde fysisk op i en butik. Dertil kommer, at dankortomsætningen også fanger køb af rejser, restaurantbesøg, bilsalg og andre tjenesteydelser," siger Tore Stramer.

Cheføkonom i Arbejdernes Landsbank, Lone Kjærgaard fremhæver, at 2012 som helhed blev femte år i træk med en nedgang i detailsalget.

"Tager man de positive briller på skal det dog retfærdigvis siges, at der er tegn på en stabilisering af salget over de seneste måneder og i lyset af den løbende nedgang, der har været i salget siden 2008, er det slet ikke så skidt endda," siger Lone Kjærgaard.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen