Berlingske Business
15:04Amerikanske futures peger på positiv åbning

Sværvægtere er med i ny tænketank

Dansk arbejdskraft til kinesiske priser? Det regnestykke går ikke op, hvis vi skal opretholde velfærden i Danmark, og

derfor har regeringen bedt 13 erhvervsfolk og eksperter finde ud af, hvad Danmark skal leve af i fremtiden. Skrækscenariet er,

at globaliseringen koster danske job, hvis f.eks. indiske og kinesiske ingeniører udfører højt specialiseret

arbejde til en femtedel af det, en dansk ingeniør koster.



- Inden vi begynder at pive over globaliseringen, er vi nødt

til at forstå, at vi lever i en verden med seks mia. mennesker, som har nøjagtigt lige så meget ret til at kræve

en høj levestandard, som vi har.



Det siger en af de 13 i tænketanken, Janos Flösser, som er direktør

for computerspiludviklerne i IO Interactive:



Men der er ingen grund til panik af den grund, mener han:



- I Danmark har vi

en unik måde at beskæftige os med højteknologi på, som adskiller sig væsentligt fra den måde

f.eks. inderne gør, siger han.



Inderne er ifølge Janos Flösser fantastisk gode til service og til at supportere

systemer, men det er ikke tilstrækkeligt til at snuppe store mængder danske arbejdspladser.



- Hvis vi skal ned i

de originale processer er det nødvendigt med en helt anden tilgang end det, de har i Indien eller Kina. Danskerne er gode til problemløsning

og design,g til at optimere processer og til at forholde sig til verden på en "intelligent" måde i det hele

taget. Det er oplagt for Danmark at kapitalisere på de områder, mener han.

Kinapriser

Mindre optimistisk er

Mogens Nielsen, der er adm. direktør Sjørring Maskinfabrik. Han peger på, at netop mange danske virksomheder er

i skudlinjen, når verden bliver mere og mere globaliseret.



- I øjeblikket bliver vi f.eks. selv ramt af stærkt

stigende stålpriser, hvor priserne stiger op til 15 pct. Det skyldes, at kineserne er begyndt at købe meget stål,

helt op til 30 pct. af alt stål i verden. Det er et eksempel på globaliseringen, og det kommer som lyn fra en klar himmel, siger

han.



Hvordan Danmark imødekommer den type udfordringer, er et virkelig godt spørgsmål, som hverken Mogens

Nielsen eller andre i tænketanken har noget entydigt svar på.



- Selvom jeg ikke har noget endegyldigt svar, så

er det tankevækkende, at vi ifølge Håndværksrådets eksportudvalg nu skal forholde os til "kinapriser"

hele vejen igennem, hvor der kræves menneskehænder i Danmark. Det er måske den vigtigste udfordring, Danmark kommer

til at stå over for, siger han.



Sjørring Maskinfabrik har som målsætning at overleve inden for landets grænser.





- Men det kan da blive for surt for os. Vi kan blive tvunget til at flytte noget ud, hvis vi ikke kan overleve i Danmark, slutter

Mogens Nielsen

Navision-doktrin

At Microsoft for få år siden købte den danske softwarevirksomhed Navision er

entop et eksempel på det, danske virksomheder har at byde på, mener Jens Moberg, der er vice president med ansvar for

Microsofts forretning i Nordeuropa.



Danskere er gode til at tænke i helheder og i verdensklasse inden for design af software

og system-arkitektur, siger han:



- Vi skal leve af vidensarbejde, som vi har gjort i årevis, men overliggeren bliver hele

tiden rykket opad. Nogle opgaver bliver rykket ud til system-supportere og programmører i østen, og vi skal sørge

for at tage de opgaver, der ligger oven på, mener Jens Moberg.



Når Microsoft valgte at købe netop Navision,

så er det et eksempel på de kvaliteter, den dansk arbejdskraft har, mener Jens Moberg.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen