Berlingske Business

Svær balancegang med sladrehanke i virksomhederne

 

Whistleblower-ordningerne er kommet for at blive og med god grund.

De kan være afgørende for at afsløre uregelmæssigheder i virksomhederne, men det kræver også omtanke.

Den, der bliver anklaget, kan hurtig hænge i et retligt vakuum, hvor de ender med at skulle bevise deres uskyld. Vi har set sager, hvor opledelsen har anklaget medarbejdere for svindel, truet med politianmeldelse og så er det alligevel ikke blevet til noget.

Det stærkeste eksempel er de kontroversielle anklager mod Singapore-chefen i O.W. Bunker-sagen. Men også APM Terminals har for nylig afskediget tre ansatte på grund af overtrædelse af interne retningslinjer. A.P. Møller - Mærsk har valgt ikke at bidrage til yderligere forklaring om, hvilke regler der er overtrådt. De tre, der er fyret, er nu kendt af offentligheden og bragt i sammenhæng med korruption.

En topledelse har hele ansvaret, både over for at reglerne bliver overholdt, og at brud på reglerne får konsekvenser, men de har også et ansvar for at ansatte ikke fyres med et vedhæng af insinuationer.

Seneste Business TV

Topledernes univers Se alle

Ugens vinder og taber Se alle

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen