Berlingske Business

Supermarkedernes egne mærker hitter

På fem år er salget af supermarkedernes egne mærker steget med 16 pct. Salget af 'private labels' vil fortsat stige, spår ekspert.

De titter frem overalt på supermarkedernes hylder mellem kendte mærker på dagligvarer som Whiskas, Libero og Rynkeby; de mærker, som supermarkedkoncernerne selv fremstiller. De er nemlig en kassesucces. I de sidste fem år er salget af dem steget med 16 procent, skriver magasinet FoodCulture om ’private labels’.

- Fordelen for detailhandlen er, at de kan udskifte producenten af en vare uden at udskifte emballagen. Samtidig behøver et ’private label’-produkt ikke være at dårlig kvalitet. Faktisk får forbrugerne ofte varer af en kvalitet, der matcher et mærkeprodukt, men til en billigere penge, forklarer chefkonsulent i Landbrugsraadet, Klaus Jørgensen.

Markedsandelen for private labels i Danmark er på 26 procent, og meget tyder på, at den fortsat vil stige.

- Ser vi på de lande, vi normalt sammenligner os med, er andelen af varer solgt under private label langt større end herhjemme, siger Klaus Jørgensen og uddyber, at i England er 43 procent af supermarkedernes varer egenproducerede. Schweiz er Europas topscorer. Her er markedsandelen for private labels 53 procent.

Hos Coop har man også store forventninger til selskabets egne mærker. I løbet af 2009 regner man med, at salget vil stige med 20 procent, fordelt på de tre private label-serier, X-tra, Coop og Änglamark.

Særligt sidstnævnte er tilpasset tidens trends og det, som man hos Coop vurderer, at fremtidens forbruger vil tænde på.

- Änglamark er en ’omtanke’-serie, der er udviklet til at møde den stigende bevidsthed hos de danske forbrugere. Mange ønsker at undgå fx tilsætningsstoffer både i deres mad og i shampoo, cremer og vaskepulver osv., fortæller informationsdirektør i Coop, Jens Juul Nielsen.

-kama

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen