Berlingske Business

Sundhed i bund i Nordjylland

Sund mad

Sund mad ses langt sjældnere i nordjyske kantiner end i resten af landet

Nordjyske virksomheder tilbyder langt færre sundhedsordninger til deres medarbejdere end i resten af landet. Modsat går de københavnske virksomheder mest op i sundhed. Det skriver Nordjyske.dk. på baggrund af en undersøgelse fra HK/Privat.

Undersøgelsen viser blandt andet, at i hovedstaden har 52 procent sund mad i kantinen imod kun 20 procent i Nordjylland. Desuden har 44 procent motionstilbud i hovedstaden, mens kun 13 procent af nordjyderne kan dyrke motion på firmaets regning.

- Det viser klart, at der er stor forskel på, hvor meget arbejdsgivere går op i sundhed, fastslår arbejdsmiljøkonsulent i HK/Privat Svend-Erik Hermansen overfor Nordjyske.dk og fortsætter:

- Mange virksomheder bruger sundhedsordninger til at tiltrække arbejdskraft, og der er måske større konkurrence om arbejdskraften i hovedstaden end i Nordjylland.

Kultur-forskelle

Svend-Erik Hermansen vurderer, at det også noget med kulturen at gøre - måske er der flere i København, der forventer sundhedsordninger, end der er i Nordjylland,.

Undersøgelsen, der er lavet af Capacent blandt 997 medlemmer af HK/Privat, omfatter ordninger som motionstilbud, sund mad i kantinen, sundhedstjek, frugtordning, slankehold og rygestopkursus.

Samtlige ordninger er mindst udbredte i Nordjylland og mest i hovedstaden, hvorimod Region Sjælland, Midtjylland og Syddanmark ligger temmelig lige i midten.

Ifølge HK/Privat er langt de fleste meget glade for sundhedsordninger, og man forventer at se endnu flere i fremtiden.

- Vi har accepteret, at vores arbejdsplads også giver gode råd om vores livsstil, og det vil der kun blive mere af fremover. Det er blevet helt naturligt, at virksomheden hjælper til med vores sundhed. Det er en konsekvens af, at vi smelter mere og mere sammen med vores arbejdsplads. Jobbet kræver mere og mere af os - og så forventer vi også, at virksomheden tager hånd om nogle af vores personlige udfordringer, mener Svend-Erik Hermansen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen