Berlingske Business
17:42

Succes med bæredygtighed i Asien gav ikke danske ordrer

Trods fremgang for bæredygtig energi i Sydøstasien køber landene ikke dansk, men billigere isenkram fra Kina.

København. Danske udviklingsprojekter har gennem en årrække været med til at skubbe gang i et bæredygtig energiforbrug i Thailand og andre sydøstasiatiske lande.

Men når succesen i udviklingsarbejdet har skullet veksles til ordrer hos danske firmaer med miljøvenligt isenkram, vender landene ryggen til og køber i stedet billigere kinesiske teknologier.

Det er blandt konklusionerne i en ny evaluering af Danidas energi- og miljøsamarbejde i Thailand, Malaysia og Indonesien, hvor Udenrigsministeriet siden 1990'erne har investeret mere end en milliard kroner.

- I betragtning af det store potentiale for danske kommercielle interesser (...) er der en klar indikation af, at mulighederne ikke er blevet udnyttet godt nok, står der i evalueringen.

Lussingen kommer netop som regeringen er barslet med en ny og meget ambitiøs eksportstrategi for energibranchen, der frem mod 2030 skal fordoble branchens eksport til 140 milliarder kroner.

Alligevel bekymrer det ikke udviklingsminister Ulla Tørnæs, at asiaterne takker ja til dansk knowhow, men nej til det dyrere danske isenkram.

- Jeg synes først og fremmest, at man skal hæfte sig ved, at vores indsats har været banebrydende for udviklingen.

- Men det er da rigtigt, at vores program ikke har haft det fornødne fokus på at afsætte danske produkter som en del af udviklingssamarbejdet, siger hun.

I den forbindelse skal man ifølge ministeren dog huske på, at programmerne i Thailand og Malaysia lukkede ned for henholdsvis otte og syv år siden.

Og dermed er kritikken forældet, mener hun:

- Dengang havde man ikke det samme fokus på danske virksomheders markedsadgang, som vi har i dag. Der er vi blevet bedre.

I Dansk Industri ærgrer branchedirektøren for energi- og klimasektoren, Troels Ranis, sig over, at indsatsen ikke har dryppet flere ordrer til Danmark.

Han mener, at udenrigstjenesten fortsat bør gøre mere for at samtænke udviklingslandenes miljø- og energiudfordringer med de danske firmaers løsninger.

- Danida-rådgiverne burde forpligtes til at være i dialog med de danske virksomheder på markedet, så de kan drage bedre nytte af den goodwill og de kontakter, Danmark skaber, siger han.

Eksporten af dansk energiteknologi faldt sidste år med 1,3 procent til 75,6 milliarder kroner.

/ritzau/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen